Wandeldag 7:Wendover to Ivinghoe Beacon =18,6km + 5 km terug wandelen naar Tring station

13 juni 2023 - Groot-Brittannië, Verenigd Koninkrijk

Na een goede nachtrust kijken we er naar uit om eindelijk vandaag onze tocht te eindigen. Want onze kaars begint langzaam uit te doven pffffffffffffff... hoor je het doven ha ,ha. Nu doe ik alles in slow motion. Gelukkig maar  want bij het aantrekken van mijn wandelschoenen, kruipt er nog vlug een spin uit. Aangezien ik geen nuttige insecten dood, red ik de spin met een glas en papier (geen schaar,lol) en drop "spidey" (koosnaampje) uit het raam. Hopelijk heeft deze dezelfde skills gelijk in de film. In de koude ochtend pikken we de wandeling weer op aan de kloktoren, door een parkje en langs een stroompje tot aan de kerk.

Wendover Clock-Towerlangs een stroompjeChurch Wendover

Schaapjes tellen... uitheemse eekhoorn spotten. Helaas is de inheemse ernstig bedreigd in Engeland zie link https://www.rsst.org.uk/where-to-find-red-squirrels/

schaapjesuitheemse eekhoorn

Door de bossen van "Wendover" ,die bezaaid zijn met "Blue Bells".

Wendover woodswendover woods

Nu komen we aan een heel mooi avontuurlijk pad, een prachtige diepe geul. Moeilijk om op foto weer te geven. Daarom is "The Ridge Way" zo mooi, heel afwisselend.

wendover woodsIMG_5536

Uit het bos door een weiland met koeien, ik ben niet gerust en kijk ze dan ook niet in de ogen. Wil niet dat "Bella" verliefd wordt op mij. Vervolgens terug het bos in en dan gaat het fout, aangezien mijn duracell konijn me niet de tijd geeft de gids te lezen,gaan we naar rechts op de weg ipv links grr. Een 1/2 mijl verder tot de conclusie gekomen en nu dwars op gps door open onbeschut landschap, "mijn konijntjes staan aan het hekken" (Gentenaars weten wat ik bedoel, lol).

op weg naar Tring parkniet op de juiste route, een bord gemist,grr

Eindelijk komen we aan Tring park https://www.woodlandtrust.org.uk/visiting-woods/woods/tring-park/ waar ook dagjestoeristen komen om van dit mooie park te genieten. Een beetje vergelijkbaar met het Citadelpark in Gent, maar groter.

infobord Tring park met wandelmapTring park infobordheel groot

Beneden in de vallei zie je de voormalige Mansion van vooraanstaande families zoals "The Rothshild", die nu een school geworden is van beeldende kunst. Terwijl we verder door het park wandelen vangen we een glimp op van "The summerhouse".

uitzicht "The old mansion house"Tring park ,part of the summer house

Eens uit het mooie park gaan we de drukke A41 over via een voetbrug.

over de drukke A41 via een voetbrug

En later gaan we ook nog over het Grand Union Canal met narrow boats. Even verder hebben we Tring station, waar we picknicken en al de treinuren proberen te achterhalen. Helaas is het staking vandaag en dus loket gesloten.

Tring Station en net een staking aan de gang met beperkte dienstregeling

We zien wel straks, nu op weg voor de laatste km tot "Ivinghoe Beacon".

De laatste loodjes... maar die waren heel zwaar, na al die stapdagenuitzichtamaai blijft maar duren

Eerst door een modderig bos ... grr en we hadden ons zolen net moddervrij gemaakt. Daarna in stijgende lijn waar we een prachtig wijds uitzicht  hebben. In de diepte zien we een in onbruik geraakte krijtgroeve liggen.

Dan dalen we af tot aan een parking, waar er opvallend veel activiteit is. Het is weekend en veel dagjestoeristen en wandelclubs komen van het mooie uitzicht genieten.

Nu zien we van de parking het eindpunt duidelijk liggen, maar dat betekend heuvel op en heuvel af, amaai mijn botten.

veel dagjestoeristen en scoutsgroepenvoor de die hards,ikke nie en Tony heeft geen goestingjawadde,wij komen van ver

Je kan ook via Incombe hole uit het dal klimmen. Neen dank u ,wij blijven op hoogte en genieten even van wat we al afgelegd hebben.

wedstrijdje,lolwe made it

De laatste loodjes wegen het zwaarst en vele dagtoeristen steken ons voorbij... tja moesten ze eens weten hoeveel miles er al in de benen zitten,lol.

Tony aan het eindpuntnog eens mijmeren wat we hebben afgelegd

Nog even de obligate foto's ,dolblij dat we de film locatie van "Star Wars" The Rise of Skywalker en Harry Potter gezien hebben.

Nu terug 5 km op en af naar Tring station (lees: minder blij ha,ha)

Even uitblazenBatterij leeggearriveerd in Berkhemsted

We proberen een treinticket te kopen aan de ticketautomaten maar die werken niet, dan maar zwart rijden zeker...lol.

Na enkele stops zijn we al in Berhamsted ,waar we 5 à 10 minuten wandelen naar het hotel "The Kings arms".

The Kings arms

Dodo en morgen "home sweet home" wat een mooie trail ,maar zeer vermoeiend.