Fietstraject 2: LF zuiderzeeroute van Hoorn naar Medemblik (49 km) = 52,89 km + 5,28 km (centrum)

13 augustus 2023 - Medemblik, Nederland

Na een verkwikkend ontbijt en een relatief goede nachtrust... niet moeilijk aangezien we nog naar de film🎬 "Papillon" met Charlie Hunnam gekeken hebben zetten we onze tocht verder. Maar eerst nog eens naar de haven van Hoorn fietsen om foto's te nemen.

inham haven Hoornmonument

Recht tegenover de b&b gaat de route verder. We verlaten Hoorn via de Oosterpoort, de enig overgebleven stadspoort. En fietsen op een verhoogde dijk ,waar we in de verte kite (surfers) zien op de uiterdijk. Onderweg scharrelen vele weide-watervogels.

Op de dijk fietsen met zicht op een molenweidevogels  en in de verte de Uiterdijk waar ze de sport (kite)surfen beoefenenUiterdijk in Schellinkhout

Schaapjes tellen onderweg en plots een 100-tal grauwe ganzen, prachtige eenden. Wat is het hier mooi, immense vergezichten helemaal mijn ding.

100 tal grauwe ganzenGrauwe ganzen close-up

Dan passeren we het oude stoomgemaal Grootslag 2 uit 1907 dat nu te koop staat.

het oude stoomgemaal grootslag 2 aan de zuiderdijk in Bovenkarspel (rijksmonument)

We komen aan in Broekerhaven waar we picknicken op een bankje en de Overhaal in werking zien. De overhaal is de enige elektrisch aangedreven schuitenlift in Nederland. Heel interessant om te zien en we zijn niet de enige.

De overhaalinham

Weldra fietsen we langs de N505 waar we de bruine infoborden volgen van het "Zuiderzeemuseum". Ik denk dat we hier even van de route zijn afgeweken om er te geraken. Maar we willen dit zeker niet missen, het schijnt de moeite waard te zijn.

het Zuiderzeemuseum in zichtDe hoofdingang

Normaal betaal je online 18€ voor een toegangsticket, maar we hebben mazzel een koppel hun vrienden hebben afgezegd en wij kopen ze voor 5€ elk ,lol. Na eerst onze fietsen op slot gedaan te hebben, de belangrijkste items mee in een grote kunststof boodschappentas en een plaspauze. Kunnen we inschepen.

met de boot naar het openluchtmuseum

Terwijl we op de boot zitten, zien we een geoorde fuut en zijn jong. We ontschepen aan de drie immense kalkovens, waar vroeger schelpen gebrand werden tot metselkalk. Heel speciaal.

Aankomst veerboot in zicht, gelegen aan de immense kalkovenseen van de immense kalkovens in vergelijking met Annick

Het Zuiderzeemuseum werd eigenlijk opgericht om de typische Zuiderzeecultuur te bewaren na het afsluiten van de Zuiderzee. meer info https://www.zuiderzeemuseum.nl/ vergelijkbaar met Bokrijk zoals wij kennen in België.

Het openluchtgedeelte is dan ook de moeite waard, met vele demonstraties over oude ambachten en work-shops voor kinderen.

openluchtmuseumoud huis woonkamer

Eerst aansterken met een lekkere koek ,uit het authentieke bakkerijtje mag niet ontbreken voor we de boot terug nemen, want we moeten nog een eindje fietsen naar Medemblik. Op de terugweg naar de boot zijn we precies op de bekende F.A.C.T.S beurs uit Gent terecht gekomen te zijn.

bij de bakker de koek gekocht mmmF.A.C.T.S ? lol

Annick doet zelf aan cosplay, ze is veranderd in een geest dat vis rookt of is ze dan toch Dracula zijn bruid?

Dracula is coming to town

We fietsen terug van waar we komen en volgen de route verder door Enkhuizen. We passeren de andere ingang van het Zuiderzeemuseum. Dus deze lag dan toch op de route, maar onze fietsen zouden hier toch minder veilig gestaan hebben. De andere kant had security op het terrein. De mooie 17e eeuwse replica van een Voc schip, de stadspoort "de Dromedaris", het prachtige "Rijksmonument Snouck van Loosenhuis uit 1742 en nog veel ander moois. Enkhuizen is een stad om naar terug te komen.

schip de Halve MaenDe DrommedarisP1170678

Nu op weg naar "Vuurtoren de Ven" op de Oosterdijk, vervolgens langs het dorpje Andijk, het monument "de Dijkwerker" en het stoommuseum.

poseren met op de achtergrond "Vuurtoren De Ven"P1170692

De dijkwerkerstoommuseum

Uiteindelijk in Medemblik aan het knp 90 wijken we af en gaan we op zoek naar ons "vrienden op de fiets" adresje. We fietsen door pittoreske parkjes en komen dan aan bij onze gastheer. De onverzorgde voortuin voorspelt weinig goeds. Maar ja de eigenaar verwachte ons en staat al direct buiten, dus voor je het weet staat de bagage al binnen. Annick en ik beginnen rond te kijken, och neen wat ligt het hier vuil.

Verstand op nul, matrassen checken op bed bugs en gelukkig geen enkele. Natuurlijk hebben we veel plezier met de omstandigheden waarin we terecht gekomen zijn. En er ligt nog een onheilspellend boek op de kamer als kers op de taart.

Annick giert het uitDit beloofd weinig goeds

We fietsen naar het centrum, waar we iets eten in het Italiaans restaurant "La Grotta" ... ingericht ja juist als een grot.

Italiaans restaurantmmm pasta

1. Tania Bonamie: