Fietstraject 3: LF zuiderzeeroute van Medemblik naar Workum =55,86 km + fietsbus (26,2 km)

14 augustus 2023 - Workum, Nederland

Al bij al hebben we nog goed geslapen deze nacht, maar mijn bagage stond al vertrekkensklaar. Als ik ergens niet graag ben, wil ik zo vlug mogelijk ribbedebie.

De gastheer zit mee bij ons aan het ontbijt, er valt een ongemakkelijke stilte...maar gelukkig is Annick een perfecte loge en doet wat small talk met de gastheer. Terwijl ik mij concentreer hoe krijg ik in godsnaam een schel van die homp kaas🙄Tja blijkbaar bestaat er zoiets als een kaasschaaf die naast de homp lag. Aha nu weet ik waarvoor dit dient, al vele malen tegengekomen in de kringwinkel😂.

We zijn weer op weg en pikken terug waar we gisteren van de dijk gingen. (kn71→knp90)

Eerst doen we inkopen in de natuurwinkel in het dorp. Het voormalige stadshuis van Medemblik kijkt uit op de winkelstraat, mooi om te zien zijn de schepen op de bordestrap.

voormalig Stadhuis Medemblikbordestrap met prachtige schepen

Weldra zijn we aan molen "de Herder" van Medemblik,waar we plots een bruin infobord Radboud zien. Annick zegt moesten we dat niet gezien hebben onderweg, tiens 😏 ,return to sender . Wow wat een mooi kasteel zeg https://kasteelradboud.nl/

Dan terug door het dorp, tiens we zijn hier al geweest en nu gaat de brug nog open ook. Gelukkig staat er een mooie tekst op de brug, lol Nederlandse humor.

.tekst op brug voor ongeduldige mensen

We werpen nog eens een blik terug op Medemblik en zijn gemaal Lely en nu is het 20 km fietsen langs een saai stuk die we delen met gemotoriseerd vervoer. Het Ijsselmeer zien we helaas niet.

Gemaal Lelyhet saaie rechte stuk tot aan Den oever waar we de fietsbus nemen

Gelukkig komt daar verandering in en rijden we de dijk op en passeren een het WMC Technologiecentrum (De thuisbasis van een van de meest innovatieve testfaciliteiten voor windturbinerotoren in zijn soort!

scheepsconstructie

Helaas is het van korte duur en zijn we terug op het saaie stuk, dit duurt tot we aan het dijkgatbos komen, een mooi stukje natuur waar we langs het bos fietsen en 2 grote vijvers "de wielen" genaamd. Daarnaast heb je het historische uitkijkpunt 'gat in de dijk' dat we gewoon voorbij gefietst zijn.https://www.visitwadden.nl/nl/bezoeken/activiteiten-overzicht/3982311401/uitkijkpunt-gat-in-de-dijk Heb ik nu ontzettend veel spijt van natuurlijk. Misschien als ik ooit nog eens de route doe ,maar dan wel met de Waddeneilanden erbij.

Terug saai lang stuk tot aan het volgende bos , waar we deze keer door het Robbenoordbos fietsen. Aangenaam met dit warme weer, uit het bos fietsen we nog langs het gemaal Leemans. En tenslotte richting de oever onder de drukke verkeersas A7.

Bijna aan den oever waar we de fietsbus nemen

Dan de havenweg volgen met vele bedrijven en tenslotte vinden we de busstop die aan de achterkant van de Deka supermarkt ligt.

aan de overdekte busstop met wc hok

Wachten en terwijl picknicken.

Omgebouwde bus tot fietsbuseen ritje op een snikhete bus, ongeveer een 1/2 h a /3/4

Een vrouwelijk buschauffeur helpt de fietsen inladen en weg zijn wij op een snikhete bus. Onderweg zien wij een waanzinnig groot windmolenpark.

het immense windmolenpark

We stappen af aan het Waddencenter Kornwerderzand en lunchen daar ook. Daarna bezoeken we het centrum (ticket=5€).

soep in het Waddencentrum

De moeite waard en vergeet ook niet naar het dak te gaan, waar je een mooi uitzicht hebt. Terug op we fietsen we nog een klein eind langs de drukke A7 met rechts het windmolenpark en ook veel zwanen wel 20% van de wereldpopulatie. Maar daarna terug langs rustige wegen met prachtige vergezichten. Zoals langs het dorpje Hiddum, die 6 windturbines heeft. Daarna rijden we het gezellige dorp Makkum binnen en rijden we het terug uit via de hoofdwachtwoning aan een sluis.

Sluiswachter woning

Dan langs een heel mooi stuk met links een rivier en rechts schapen.

op weg naar Workum

In het dorpje Ferwoude waren we tegen elkaar bezig hoe warm het wel is en dat een IJscrème wel een welkome verfrissing zou zijn en voilà onze gebeden worden gehoord... achter de hoek staat een ijskast volgens het honest principe (2€ in een kluisje droppen).

Fernwoude ijsjes

Op de picknickbank genieten van ons overheerlijk ijsje en zien we 2 dorstige fietsers aankomen die Vlaams spreken tegen elkaar. We vragen van waar zijn jullie? Respons: Een plaatsje waar jullie waarschijnlijk nooit van gehoord hebben Assenede. Ha,ha wij roepen in koor, wij ook lol. We slaan een gezellig praatje en vervolgen onze weg naar Workum. Ik mijmer "de wereld is toch klein"😎. In Ferwoude hebben ze ook een heel mooi kerkje uit 1767 ,neem zeker een kijkje als het open is.

Ferwoude kerk

Eindelijk komen we aan in Workum langs de jachthaven en tenslotte langs het mooie marktplein, met de majestueuze Sint-Gertrudiskerk even verder. Maar eerst een terrasje, want we zijn behoorlijk verhit. Dan fietsen we voorbij de kerk verder door de winkelstraat tot we aan een brugje komen daar gaan we naar links naar ons overnachtingsadres die 2 minuten verder ligt.

Workum,bij "vrienden op de fiets" adresje

We worden hartelijk ontvangen, tuurlijk de gastvrouw is een puzzelaar van "Was Gij" puzzels dat zijn gezellige mensen. Na een verkwikkende douche terug de fiets op richting restaurant "de Gulden Leeuw".

mmmmag ik uw bord ook,lol

We klokken af met een extra 1,54 km op de teller. Ik kijk naar de film "Papillon" met Charlie Hunnam en Rami Malek, terwijl Annick nog in haar boek leest en af en toe meekijkt.

En nu dodo zzzzz.