Start: LF zuiderzeeroute 440 km in 6 dagen (8 dagen)

11 augustus 2023 - Amsterdam, Nederland

De icoonroutes België kende ik al, maar toen ik hoorde van de Nederlandse versie was mijn aandacht gewekt. Mijn echtgenoot is niet zo een fan van de fiets op de trein of het vliegtuig mee te sleuren. Dus dan maar alleen zeker, maar een onverwachtse reisgezel gevonden...mijn pedicure Annick. De voorbereiding kan beginnen: Trein + fietsticket geboekt . Overnachtingen bij "vrienden op de fiets",1x b&b en 1x in een POD op een camping ook vastgelegd eind januari.

Vrijdag 11 augustus worden we om 9h opgepikt door Gaby een vriend van Annick (merci Gaby😎). We nemen de ICC naar Antwerpen Centraal van 10h27 en even later stappen we over op spoor 2 via de liften...stress...om op het juiste perron terecht te komen. Het begint eigenlijk op Gent Sint-Pieters ... mijn fiets geen probleem maar Annick rijdt elektrisch en dat weegt heel zwaar. Maar hoffelijke studenten hebben haar geholpen de fiets langs de steile trap, op het juiste perron te krijgen. Ook onze dank aan de vriendelijke treinbegeleidster die de zware fiets in de fietswagon hielp te hijsen. Ook een andere vakantiefietsster ,een toffe onderwijzeres met roots in Drongen hielp ons en wij haar... allez t'is te zeggen heb wel enkele malen met mijn voorwiel tegen haar kuiten gebotst,lol. Treinreis zo voorbij, praten over ditjes en datjes.  Om uit het station te geraken, even de barcode scannen. Indien deze niet werkt, toon je ticket aan het station personeel en zij openen de poort dan manueel.

Annick in Amsterdam

Via google Street view het adres opgezocht en een plannetje uitgeprint voor de eerste accommodatie (en ook alle volgende). Het "vrienden op de fiets" adresje vinden we vrij vlot.  Marese ontvangt ons hartelijk en is zelf al taart aan het bakken voor ons. Aangezien deze nog niet klaar is, krijgen we een kopje thee en een lekkere snee brood met jam. Nu zijn we aangesterkt om Amsterdamse grachtengordel te ontdekken op de fiets.

pakhuizenDe replica's VOC schepen❤❤❤beroepsmisvorming

De moeite waard om eens als citytrip te doen, heel mooie stad. Na een verkwikkende douche, gaan we op aanraden van onze gastvrouw iets eten in de bistro "kanis & Meiland" gelegen aan de Levantskade. Met 30,5€ voor ons tweeën hebben we lekker gegeten. De teller staat al op 20 km enkel gefietst in Amsterdam,lol.

de kamers bij "vrienden op de fiets"

Nu onder de wol in de leuke ingerichte kamers, eentje met Kewlox kasten. Helemaal mijn ding. Morgen fietsen we naar Hoorn.