Fietstraject 5: LF zuiderzeeroute van (ipv Kuinre) Rottige Meente naar Emmeloord = 70 km

16 augustus 2023 - Emmeloord, Nederland

In een heel diepe slaap gesukkeld, niet moeilijk na al die kilometers. Doch blij terug in het zadel te zitten. Goodbye Rottige Meente (what's in a name,lol). We kijken op de kaart en besluiten via knooppunten 30/32/5/35/40 terug naar de route te fietsen aangezien enkele van die knooppunten langs het NP de Weerribben komt. Een vogel observatie hut in het park willen we wel eens naderbij bekijken. Deze zijn erg gezellig ingericht met leesboeken, magazines, spelletjes ,info en verrekijkers.

vogelkijkhut, zicht op het prachtige Nationaal park de Weerribben

Onderweg ook nog een begraafplaats.

begraafplaats

Dan terug op route enkele km voorbij Kuinre, maar dat is niet erg aangezien we uit een ander dorp komen.

We fietsen even terug naar de "B&B De 2 Witte katers" want ... Hey zeg ik tegen Annick, is dat niet die vriendelijke dame van gisteren aan de telefoon die ons hielp meezoeken naar een overnachtingsplek? ... reply Annick : Ja laten we haar gaan bedanken. De eigenares komt juist toe met haar hond, de katers wonen op het erf ,we praten zeker een kwartier gezellig over ditjes en datjes maar helaas moeten we terug op weg.

eigenares van B&B de 2 witte katers

Even verder de obligatoire foto locatie "kerk van Blankenham"  als bewijs voor de oorkonde.

Blankenham kerk fotolocatie

Het zonnetje schijnt en al veel leuke dingen gezien zoals dit hoogwaterkanon en kruithuisje.https://www.flevolanderfgoed.nl/home/erfgoed/noordoostpolder-2/blankenham/hoogwaterkanon.html

hoogwaterkanon + kruithuisje

We komen aan in Blokzijl waar er garageverkoop is, slechts enkele garages zijn nog open en ik zie dat er een dame een Delftse bloempot verkoopt niet te groot. Ze vraagt 7€ ... ik bied 5 € .Maar Mevrouw wil niet plooien, zeg dat ik op fietsvakantie ben en dat de bloempot kan breken onderweg. Reply wat heeft dat nou er mee te zien... asjemenou zo komen we niet verder. Lol nu blijft ze met de pot zitten.

blokzijl

De terrasjes zitten afgeladen vol en in een zijstraatje vinden we toch nog een plekje, waar ze lekkere softijs verkopen. Betaald met hetgeen ik anders aan een bloempot uit Delft zou gegeven hebben.

Even wachten bij het standbeeld " Kaatje aan de sluis", terwijl de sluis open staat.

KAATJE

Op een dijk fietsen we met vergezichten om u tegen te zeggen, langs het watergemaal van Afstroink. Over een brug. En genieten we van de fauna, we zien onder andere een knobbelzwaan en buizerd, wist niet dat die hun kop 360 graden kunnen draaien. Men leert alle dagen bij.

WATERGEMAALGEMAAL AFSTROINKKNOBBELZWAAN buizerd terwijl 360 graden draaien kop

Ook terug veel ooievaars gezien, Annick stapt af voor een fotoshoot. Nog voor we aan de N331 komen slaan we rechtsaf in het kleine gehucht Moespot. Mooi autoluw fietspad vanwaar we een mooi zicht hebben op het Vollenhovermeer.

In Vollenhove picknicken we eerst aan de kerk "Kleine of Mariakerk" hier zien we ook een bewegwijzering naar de ruïnes van een kasteel. Een ommetje waard. https://stadvollenhove.nl/index.php/gebouwen/kastelen/de-toutenburg

ruïne toutenburg Vollenhoveruïne Toutenburg Vollenhove

Weldra verlaten we het mooie Vollenhove, zeker een bezoekje waard als het op je reisroute ligt. We fietsen op een eigen fietsbedding met rechts zicht op het Vollenhovekanaal.  Tot we de kadoelerbrug aan het kanaal oversteken. Tevens verlaten we nu Friesland en komen we in Flevoland. En vervolgen we onze weg direct links. En we zitten in het broedgebied van de grote karekiet, het is hier heel mooi geen wonder dat deze vogel hier een ei wil leggen😂

infobord grote Karekiethet prachtige broedgebied van de grote Karekiet

We passeren een schapenboer en aangezien ik mijn buffy voor mijn mond meestal draag tijdens het fietsen (insectengaas),begint die plots te kelen of ik corona heb? Want ik moet uit zijn buurt blijven, lol. Vlotjes verder fietsen en lekker negeren.

Het kunstwerk Pier en horizon kunnen we niet betreden ;aangezien het ernstig beschadigd werd in 2022 door de storm Eunice.

infobord kunstwerk

Aan het beschadigde kunstwerk gaan we over een wildrooster en vervolgen onze weg, een prachtig mooi gebied ❤ Terug in de bewoonde wereld en fietsen we op een rustige autoweg met bomen langs beide zijden. Als we aan een fietsnetwerkbord gekomen zijn ,gaan we rechtsaf op een weggetje verboden voor gemotoriseerd vervoer, richting de vuurtoren, van Oud Kraggenburg. Een historische site.

op weg naar de vuurtoren die volledig verborgen ligt achter groen

Zalig fietsen tot we aan op een tweerichtings fietspad komen langs de N 352. Daar gaan we linksaf tot aan het rond punt waar we iets nuttigen op het terras van Hotel van Saaze,want het is warm.

verfrissing op het terras van het hotel Saaze in Kraggenburg

Na de verfrissing vervolgen we onze weg aan het rondpunt terug een fietspad op en ligt de leemvaart rechts van ons. We fietsen door het waterloopbos, een natuurreservaat of een uitloper ervan. Er is hier ook een recreatiepark "De Voorst" . Hier moeten we ons aandacht erbij houden want de knooppunten staan laag tegen de grond.

het natuurreservaat : waterloopbos of een uitloper ervan

Na een tijdje komen we op de drukke N719,waar we rechtsaf gaan en een eind verder oversteken en terug een rustige landweg in. De enservaart ligt rechts van ons. Het doet een beetje aan de Damse vaart denken. Tot we rechts de vaart oversteken en knooppunt 70 volgen over autoluwe wegen. Vervolgens de autostrade N50 over,tot aan het infobord Schokland komen. Waar we linksaf gaan langs een fietspad en het werelderfgoed "Schokland betreden" weeral iets dat we kunnen afvinken op onze bucketlist. Maar helaas moet dit wachten tot morgen want aan dit  knp 20 ,moeten we knp 13 nemen om naar Emmeloord te fietsen waar we overnachten. Het knp 13 brengt ons op het smalle "Dinah Mightpad", met een bijzonder verhaal  https://emmeloord.info/noordoostpolder/dinah-might/ .

Een mooi pad met een historische geschiedenisop het pad

Daarna komen we op de N716 waar we rechtsaf fietsen op een afgescheiden tweerichtingsfietspad tot we aan een rond punt in Emmeloord komen. Even verder slaan we rechtsaf het Middeliepad in naar onze overnachtingsplek bij  "vrienden op de fiets" in een wijk genaamd "De Zuidert". Eerst een verkwikkende douche en dan 1,5 km fietsen naar het centrum en terug. Waar we iets lekkers eten in het "Hotel Restaurant Grandcafe 't Voorhuys".

Emmeloord Poldertoreneindelijk eten in het centrummmm

En nu zzzz... we klokken af op 70 km.