Fietstraject 4: LF zuiderzeeroute van Workum naar Kuinre = 1,4 km + 71,6 km

15 augustus 2023 - Rottige Meente, Nederland

Goed geslapen en een lekker ontbijtje. We verlaten Workum via de oude haven met schutsluis.. Al vlug ligt Workum achter ons.

jachthaven van Workumterugblik op Workum

Onderweg zien we een infobord over een Lancaster bommenwerper, waarvan de volledige bemanning het leven liet. We mogen dit nooit vergeten die gruwel waar zoveel mensen het leven lieten voor de vrijheid van anderen.

crashsite WW2

Op weg naar Hindeloopen rijden we op een eigen fietspad en zien even verder wulpen (of grutto's?) ... om het even, beide zijn mooie soorten in het weiland, zalig.

wulpen denk  ik

Onder een brug door en Annick heeft er blijkbaar zin in, zien we even verder al een van de elf steden van Friesland opdoemen.

Annick in haar nopjesHindeloopen

In het mooie Hindeloopen worden je ogen verleidt door al dat moois, wat een prachtig klein stadje is dit toch.

kunstHindeloopen  winkelstraat met kunstwinkeltjes, antiek winkeltjes en handwerkwinkeltjes

Ook de grote kerk van Hindeloopen

Annick stopt aan een van de winkeltjes en koopt 3 handgemaakte dekentjes, terwijl ik zit te kwijlen... voor een gesloten tweedehandswinkel lol. Ook de grote protestantse kerk van Hindeloopen is de moeite waard.

Protestantse kerk

Even verder zwaaien de geiten Bieke&Blitz ons uit. Love it een overduidelijke dierenvriend heeft een mooi hok gemaakt voor het olijke duo.

Bieke & Blitz

Terug door een prachtig open landschap met bijzondere taferelen, zoals een kudde koeien met op de achtergrond enkel de masten van zeilboten die achter de dijk zichtbaar zijn en wijzen op de nabijheid van de voormalige Zuiderzee.

open landschap,onderweg naar Stavorenmasten zichtbaar achter de dijk van de voormalige Zuiderzee

Bijna aangekomen in het stadje Stavoren zien we het oude pontveer en pontfuik.

pontfuik van Stavoren

Stavoren vind ik persoonlijk niet zoveel bijzonders. Een kitscherige fontein vis staat voor het toeristische kantoor.

kitscherige vis in Stavoren

Gelukkig biedt het terras soelaas en genieten we van een lekker gebakje met een bakkie koffie, lol.

Annick geniet van haar taart

Na deze heerlijke traktatie zien we aalscholvers en andere watervogels genieten op de boeien.

Stavoren watervogels genieten van het zonnetje

Ongeveer 4 km fietsen we voorbij een merkwaardig monument aan het Roode Klif ,die de slag om Stavoren herdenkt.

monument Slag om Stavoreninfobord van de slag om Stavoren

In het kort de Friezen wilden niet onder het juk van de Hollanders leven. Doet mij denken aan de Gentenaars...hi hi. O ja de Friezen wonnen de slag. Nog even poseren aan het prachtige uitzichtpunt "Het Roode Klif".

aan het Roode Klif

Terug op rustige fietsweggetjes waar we getrakteerd worden op koeien die de weg belemmeren, wat leuk zeg.

koeien

De oneindige vergezichten vervelen nooit afgewisseld met een klein bos waar we doorfietsen aan knp 16.

op weg naar ...

Aan Seedijk kiekje nemen picknicken we laat op een bankje.

picknicken

Terug op weg passeren we een mooie kerk, waar???.

kerk met boekenruil standje

Het natuurgebied Sondeler Leien is heel mooi en we verlaten even het fietspad om te genieten van het uitzichtpunt aldaar. Hier ontmoeten we een sympathiek koppel Belgen uit de Limburg dacht ik. Die deze mooie foto van ons namen, thanks.

Sondeler Leien

Zonder onze weet hebben we een Unesco werelderfgoed gepasseerd, zie foto. Namelijk het D.F.Woudagemaal.

Unesco werelderfgoed  het D.F.Woudagemaal

Eindelijk naderen we de stad Lemmer, die megadruk is en daardoor doen we enkel een terrasje.

Lemmer in de vertemegadruk zoals je ziet

Joepie terug de natuur in en Ooievaars spotten, veel leuker dan een drukke stad.

ooievaar

Dan fietsen we door het prachtige Kuinderbos met onverharde stukken, chapeau voor Annick die haar loodzware fiets keurig door de hindernispiste loodst. Plots zie ik een prins in het zand, een kusje geven misschien verandert hij in een prins, lol.

Kuinderbospad

En een nieuwe prins volgt ...

pad of prins hi,hi

En dan zijn we in Kuinre waar we een pizzeria passeren en even verder zijn we aan het vrienden op de fiets adresje...maar niemand thuis...ook bellen helpt niet. Boehoe we kunnen wel janken. Maar eerst de maag vullen, letterlijk ... want de pizza's waren smaakloos. Geen aanrader!  En reeds 84,85 km op de teller.

smakeloze pizza in Kuinre

Terwijl we eten bellen kijken we via wifi op google maps en bellen naar b&b de 2 Witte Katers. Jammer genoeg volzet maar de vriendelijke dame belt zelf voor ons rond en even later hebben we een adresje in Rottige Meente bij B&B aan het voetpad. Dus terug op weg en de zon gaat langzaam onder, gelukkig zien we nog een prachtige ooievaar op zijn nest.

Ooievaar onderweg naar ons noodadresop weg naar de b&b Rottige Meente

Uiteindelijk komen we op de b&b die gelegen is op een boerderij en krijgen we onderkomen op een verbouwde zolderkamer. De muggen krijgen we er gratis bij, gelukkig heb ik altijd een elektrische muggenverdelger bij. Eerst nog douchen en een kopje koffie met een koekje om te bekomen.  we klokken nog een extra 13,69 km af dus ons pijp is goed uit.

En nu oogjes dicht en snaveltjes toe! Slaap Lekker!

1. De Clercq Maurice:
    17 oktober 2023
    Prachtige foto's . Plezant dat we kunnen mee genieten .
  2. Sandra Priem:
    20 oktober 2023