Wandeldag 2: Chiseldon to Letcombe Regis = 26,4 km

8 mei 2023 - Letcombe Regis, Verenigd Koninkrijk

Na een goede nachtrust en een stevig ontbijt met porridge verlaten we het dorp om via de oude “ Ridge Way” op de nieuwe route te komen. Dus gaan we linksaf langs New Road tot we aan de A346 komen, daar rechtsaf en dan linksaf richting Bishopstone. Vanaf hier zitten we op de oude route. Het miezert en het is gevaarlijk aangezien er geen apart voetpad is. Onderweg zien we rechts een heuvel “ Liddington Hill fort” uit de Bronstijd. Die we niet bezoeken aangezien we nog veel km voor de boeg hebben. Na 5,5 km komen we op de B4192 ,daar gaan we rechtsaf en dan linksaf over de brug van de drukke M4. Even verderop zien we een telefooncel die nu gebruikt wordt als bewaarplaats voor een defibrillator.

Deze oude telefooncel doet nu dienst om een defibrillator op te bergen❤️

Nog een kleine 100 meter verder gaan we rechtsaf en zijn we eindelijk verlost van het asfalt en terug op de nieuwe trail. In de verte zien we na enige tijd links “Fox Hill” ,die is een omweg waard ,dus beklimmen we die. We worden beloond met een panoramisch uitzicht van 360°.

Fox Hill
Na 5 minuten terug op de trail licht stijgend. Op het pad is er links een afslag voor naar Bishopstone te wandelen door een dramatisch diep landschap,gewoon outstanding😍.

Sheeps
Ook zien we verderop een boerderij die de het zeldzame Engelse Saddleback varken kweekt. De eerste maal dat we dit ras zien, heel mooi.Hun stallingen zijn ronde open ijzeren schuilplaatsen,amaai bakken voor die dieren in de zomer🙄.Speciale varkensVarkens verblijven

De trail loopt verder en is ingesloten door heggen, dus staan we minder bloot aan de grillen van het weer. Fris vandaag,maar de lichte regen is tenminste gestopt. Even verder terug weidse landschappen, maar nu zijn we in Oxfordshire gebied. Een ander landschap dan Wiltshire. Aan een blokkade van blokken op het pad voor gemotoriseerd verkeer tegen te houden kan je “Wayland’s Smithy” bezoeken ,zeker doen dit is een graf uit het Neolithische tijdperk. Spectaculair indeed.

31B59151-B6A9-481B-97DB-A971F624D226E2D3C44F-3465-42D2-BF66-CAA5C232A882
Nu richting Uffington Castle en White Horse Hill. Een stijgende klim door terug een magnifiek weids landschap met een rode wouw die boven de voedselrijke velden zweeft.

22CD028B-7570-45AA-9F3E-02B91665FB31

2A09AD38-A715-4B38-9767-4A781E25CACD
Uffington Castle hebben we niet opgemerkt en White Horse Hill kan je enkel volledig zien als je in het dal afdaalt .Je kan wel de site bezoeken maar de vorm van het paard zal je niet zien,enkel grote vlakken wit krijt. En we hebben nog veel km te gaan.65E76C09-CD11-4B10-BE9F-0F6747CE4574
Na een lange klim even rusten op een “In Memoriam of ...” bankje ,zalig dat men na zijn/haar dood een bank kan installeren op een geliefde wandelplek.

03404E25-BD8C-49B0-A741-D62DC6BE51290A0C7F31-1FCF-49A0-8244-FD6737C18D8E
Waar we zicht hebben op de “Devil’s Punchbowl”. Dramatische landschapselementen krijgen altijd een lief koosnaampje😜

Landscape

Nog 2 km stappen tot we aan een asfaltweggetje komen Gramp’s Hill en linksaf afdalen richting Letcombe Bassett langs traditionele woningen.

Traditionele woning

Bijna beneden zien we een ree😍 ,zoiets doet al je moeheid op slag vergeten. In Letcombe Regis,het gehucht erna overnachten we in de “The Greyhound Inn”.

Our room in “The Grey Hound Inn”
s‘Avonds eten we het Coronation Menu.MenuDessert
Enkel het dessert was mijn ding mmm en nu “Oogjes toe en snaveltjes dicht”,slaap lekker.🦉

1. Dominique Vandenbogaerde:
    9 mei 2023
    We mogen weeral meegenieten van de mooie reisverslagen. Geniet ervan
  2. Sandra Priem:
    15 mei 2023