Wandeldag 1 : The Ridge Way : Overton Hill- Chiseldon = 18 km

7 mei 2023 - Chiseldon, Verenigd Koninkrijk

Na een English Breakfast delen we Gentse Neuzen uit aan de familie van de B&B. Niet met mijn volle goesting,want zou ze liever zelf opeten😁. Ik vraag aan de uitbater om ons te voeren naar de start van de trail in Overton Hill. Is toch 3 km minder langs de drukke baan dat we anders moesten wandelen. De start ligt aan een louche parking.

Start “The Ridge Way” Overton Hill

Om 9h30 beginnen we te wandelen, het is meteen met bijpassende muziek vanwege de bonen bij het ontbijt😂. We stijgen gestaag altijd maar rechtdoor en genieten van “The Round Barrows”,voormalige grafheuvels.

Round barrow
Maar door de mist zien we geen oriëntatiepunten zoals “Cherhill monument” in het westen en in het oosten “Windmill Hill” .Jammer maar het weer heb je nu eenmaal geen controle over. Onderweg horen en zien we veel veldleeuweriken, kleine gestippelde zangvogels. Panoramische uitzichten in overvloed ,”we love it”😍.

WoW
De gele velden zijn bezaaid met koolzaad (rapeseed) ,dient als biobrandstof of kookolie. Op de website van de Trail staat dat er een deel van de route moeilijk begaanbaar is. Diepe groeven, zolang het niet teveel regent doenbaar. Pas na 7 km steken we een eerste autoweg over. Er is hier een paard gemaakt uit kalk te zien,maar niet zichtbaar van de route. Er is zelf een speciale trail uitgewerkt om alle paarden uit kalk te bezichtigen.

4234004A-77AA-403F-B0A8-B73447839925
Daarna zakken we langzaam tot aan de volgende weg,waar we normaal naar rechts moeten om “Barbury Castle” te bezoeken,gaan we gewoon rechtdoor langs de oude route van de trail. Maar eerst klimmen we de heuvel naar de oude site van “Barbury Castle “ .

Barbury Castle ,country park
Tony aan de site van de voormalige Keltische nederzetting omringd door diepe grachten als verdediging en bovenaan stonden er hutten met rondom een enorme houten schutting. Heel goed verdedigbaar. Tijdperk = The iron age “.

Op de heuvel van het voormalige kasteel

Na een loop boven gedaan te hebben is het nog 4 miles tot Chiseldon. “Barbury Castle” ligt rechts van ons. Ik moet dringend plassen en niet gemakkelijk daar het druk is langs de route. Zondag dus veel sportievelingen onderweg. Achter een struik in speedtempo plassen,achhhh dat doet deugd. Aan een T splitsing met het fietsknooppunt 45 gaan we linksaf (de trail gaat naar rechts) en vervolgens rechtsaf om via gps naar Chiseldon te wandelen. Tony denkt op het gegeven moment een kortere route te nemen dwars door een boerenveld, waardoor ik over prikkeldraad dien te klauteren ...grrr. Uiteindelijk komen we op een asfaltweg die ons naar het dorp leidt en voorbij een pub. In de pub lessen we onze dorst omdat we hier al om 14h zijn.

De pub
Achteraf gezien konden we ons beter deze morgen in Avebury laten afzetten. Wachten tot het bezoekerscentrum open ging en de site grondig bezoeken. “Spijt is een hinkende bode”🤪. Aan een oorlogsmonument reinigen we onze wandelschoenen. En even verder overnachten we in “Chiseldon house”.

Onze overnachting alla ... “ Downton Abbey “🎬❤️❤️❤️
s’Avonds genieten we van een 2-gangen menu in een grandioos interieur.

1. Devreese Rosita:
    7 mei 2023
    Mooi verwoord en veel gezien .Knappe prestatie, jullie doen da goe 👍🏻
  2. Wendy:
    12 mei 2023
    Zo plezant om jullie wandelavonturen te volgen 😁
  3. Sandra Priem:
    15 mei 2023
    Dankuwel Wendy en bedankt voor de lift h/t bus
  4. Van Kerckhove Sonja:
    15 mei 2023
    Wow ziet er daar super uit geniet maar met volle teugen
  5. Sandra Priem:
    Dankuwel Sonja