Fietstraject 1: LF zuiderzeeroute van Amsterdam naar Hoorn (50,6 km) =62,41 km + 6 km (centrum)

12 augustus 2023 - Hoorn, Nederland

Na een heerlijk ontbijt, toffe babbel met de gastvrouw en iets geschreven te hebben in het nieuwe "vrienden op de fiets" gastenboekje=toppie!

Amsterdam aan de rijkelijke gedekte ontbijttafel bij een "vrienden op de fiets" gastvrouw

Nog een foto met de gastvrouw en 🎬 " to go where no man has gone before" ... jawadde ... we stranden al op een 30 tal meter van het adres onder de gewelven van een appartementsblok hi,hi .

Net vertrokken en al schuilen voor de regen

Na 1/2h wil mijn reisgezel vertrekken ,ook de regen is ondertussen iets minder. Eens knp 52 gevonden zien we even daarna de officiële naambordjes van de icoonroute. kunnen we beginnen, weldra zijn we over de Schellingwouderbrug. En laten we de drukke en mooie grootstad achter ons.

terugblik op Amsterdam

We fietsen langs de pittoreske dorpjes Durgerdam en Ransdorp... en plots aanduiding gemist en 1,5 km te ver gefietst voor onze bf viel. Dit akkefietje valt in het niks bij het zien van onze eerste ooievaar, velen zullen volgen, maar dat weten we op dat moment nog niet.

Ooievaar gespot voorbij Ransdorp

Na ongeveer 18 km(omweg inclusief) zijn we in Zuiderwoude en rusten we aan het Bozenmeertje naast de kerk. Of dit wel een goed idee is weten we zo nog niet ... want naar het schijnt heeft het meer zijn eigen monster van Loch ness. Het verhaal gaat dat de pontbaas vermist is en nooit meer gevonden. Zou dit zijn jong zijn die ik ooit op een rommelmarkt gekocht heb (archief foto) 😂.We vullen onze waterfles bij aan de tap met zicht op het meertje ,app downloaden via  http://drinkwaterkaart.nl

Loch ness zijn jong (foto uit archief... niet van op de route)drinkwatertap aan het bozenmeertje in Zuiderwoude

Net voor Monnickendam passeren we het gemaal (waterbouwkunde)"poel" . Een gemaal brengt water van een lager naar een hoger niveau. Nederlanders zijn dan ook experten in waterbouwkundige constructies.

In  Monnickendam bekend om zijn visrokerijen pauzeren we even, want de zon is goed doorgebroken.

standbeeld van de visrokerterras aan de waterkant

We verlaten het mooie Monnickendam richting Volendam en de route is onderbroken, balen zeg weeral extra kilometers. Gelukkig zien we "Belted cows" onderweg (In Engeland al gezien, maar nog niet in Nederland) en al vlug komt de nog steeds werkende molen van Volendam in zicht.

Belted cowMolen nog werkend

Volendam is gekend om de typische klederdracht. In Volendam stoppen we niet, we doen liever een terrasje in Edam. Wat smaakt er nu beter bij bier dan kaas... in mijn geval spa rood, lol.

Terrasje met een trio Edammers  mmm

We komen nog langs het fort van Edam, een van de forten van "de stelling van Amsterdam" .Maar staan voor een gesloten fort, boehoe. Dan maar 6 à 7 km verder fietsen tot we aan het gemaal van Warder komen,met zicht op 2 molens.

fort Edam

Alhoewel ik moe ben door de hitte, slaan we onderweg linksaf voor een bezoekje aan het gesloten (lol) schooltje van "Dik Trom", de held van 5 kinderboeken. Ik kende de afbeelding wel, vanop rommelmarkten. "De rode ridder" Johan was mijn held, wel de versie uit de jaren 80,de vorige vond ik maar een lelijke, lol. Annick kent het stripfiguurtje daarentegen wel.

Schooltje "Dik Trom"

We fietsen verder langs rustige fietspaden maar aan de "Laag Schardammerweg" moeten we een omleiding volgen, grr.

de omleiding net voorbij Schardam

Na 62,41 km komen we uiteindelijk aan in Hoorn, aan b&b De Posthoorn. Waar er natuurlijk net een enorme foor aan de gang is, we staan voor een gesloten deur. Maar de gastvrouw zit op het terras naast de b&b en komt bij ons. Ze toont ons de fietsenberging achteraan (lees: rommelkot). Geladen als muilezels langs een steile trap brengen we de bagage naar het 2de verdiep, geen enkele keer vraagt ze of we hulp nodig hebben. Ondertussen regent het zweet ons af... Annick zegt nog neem een foto van ons bezweet hoofd. Heb helaas geen courage. Gelukkig zijn de kamers ok, maar basic. Er staat een luchtkoeler en die komt vanavond goed van pas om het nachtlawaai buiten te dimmen.

at lastHoorn restauranteindelijk genieten

In de valavond fietsen we naar de haven waar we een hapje eten onder de Hoofdtoren, een fraaie 16e-eeuwse verdedigingstoren in de haven.

1. De Clercq Maurice:
    28 augustus 2023
    De max dat we belevenissen mogen volgen .
  2. Patrick Debucke:
    30 augustus 2023
    Wauw Wauw jij doet het alweer mooie prestatie
  3. Kaetie:
    31 augustus 2023
    Mooie foto's, smaakt naar meer. :-)
  4. Sandra Priem:
    31 augustus 2023
    dankjewel voor jullie lieve reacties