Rustdag = 1/2 day tour in de Phang Gna bay= James Bond Island😎🎬 (6/02/2019)

7 februari 2019 - Phang Nga Bay, Thailand

Rond 7h vertrek ik samen met een Engels gezin en een Nederlandse die allemaal verblijven in de B&B Manora Garden op excursie. Het Engels gezin is met de huurwagen en de Nederlandse en ikzelf kunnen er nog bij.

De tour omvat bezoek aan James Bond Island,bezoek aan het vissersdorp Panyi. Kostprijs 400 Thb pp dus dat valt prima mee.

We stappen op een longtail boat,zo genoemd omdat ze een lange aandrijfas voor de schroef hebben.Verder zijn deze boten meestal versierd met de Thaise vlag aan het voorsteden ter bescherming tegen boze geesten. Dus we zijn allemaal in veilige handen,waarom moeten we dan een reddingsvest aan😂.

De Phang Gna Bay is werkelijk prachtig,overal rijzen massieve rotsformaties uit het water,grotendeels is de baai al afgesloten voor toerisme om verdere erosie tegen te gaan.

We varen door de mangroven,de schipper is een vaardige stuurman,is wel nodig door zo smalle kanaaltjes,respect.

Na een uurtje  of anderhalf uur varen komen we bij James Bond island (Ko Khao Phingkan) en het naburige Ko Tapu,deze eilanden werden beroemd omdat ze te zien zijn in de James Bond film “The man with The golden gun” uit 1974.

Fragment uit de film “ Roger Moore is op zoek naar de schuilplaats van de schurk gespeelde door Christopher Lee (de acteur is beroemd geworden door zijn rol als Dracula ) ,die schuilplaats is een eiland bij China (maar is in Thailand gefilmd). Om voet aan wal te zetten dien je een parkticket te betalen,de rest van de groep wil echter niet,ik doe niet moeilijk maar ben enigszins teleurgesteld aangezien ik een echte filmliefhebster ben.

Maar No worries ik kom nog eens terug met Tony.

Een deftige foto van het eiland te maken zoals in de fancy reismagazines is nog niet zo gemakkelijk. Het lukt mij maar deels.

We zien ook nog apen in de mangroves,zeearenden vanop verre afstand die cirkelen boven de enorme rotsmassieven ,prehistorische rotsschilderingen.

En we varen onder een van die immense rotsen door,hopelijk stort deze nu net niet in🤭

Op de terugweg stoppen we in het vissersdorpje Phanyi (phanyee) ongeveer 120 moslimgezinnen wonen in dit dorp gebouwd op palen in het water. Er is ook een moskee eveneens op het water gebouwd,ongelooflijk.

In het dorpje heerst een relaxte sfeer en het dorp is beroemd geworden door zijn nationaal voetbalteam,er is een voetbalveld op het water gebouwd,hoe cool is dat😎

Zie onderstaand de link op YouTube over de ontstaansgeschiedenis van de voetbalploeg,een echt leuk filmpje  https://m.youtube.com/watch?v=tluVnjKuJxc

Ik zou hier gerust kunnen wonen ,overal katten in het dorp=de hemel op aarde. De vogeltjes hebben het zo leuk niet hier,die zitten allemaal in kleine kooien,misschien maar best met al die katten...

Op het eilandje zijn de vrouwen bezig met visnetten aan het herstellen,mossels en garnalen aan het koken en pellen en souvenirs kopen. De mannen zijn voornamelijk gaan vissen.

Toch heb ik een dubbel gevoel bij dit bezoek,stel je voor dat in uw eigen dorp iedere dag massa’s toeristen uw doen en laten bestuderen,niet leuk toch?

Terug op de pier aangekomen zien we dt het water een halve meter gestegen is omdat de loopbrug zo steil niet meer is. Het Engels gezin gaat ook nog op excursie naar “Wat Suwan Kuha” ofwel apentempel genoemd en wij mogen mee.

Het is bekend om zijn “reclining Buddha” ,eeuwenoude boom en de apenkolonie die rond de tempel woont.

Een grote overdekte markt voor je binnenkomt met stalletjes waar je eten voor de apen kan kopen. Maar zo te zien zijn ze niet ondervoed en krijgen ze teveel eten van de bezoekers.

De toegang tot de grot is 20 Thai Baht,waar de reclining gouden buddha ligt ,er een chedi (soort stoepa) staat en je kan ook nog via trappen verderop in de grot ,het tweede deel van de grot verkennen. Ik klauter naar boven,er is daar niets te zien buiten wat geurkaarsen. Naar boven is gemakkelijk ,maar naar beneden is een ander paar mouwen ...

Buiten bewonderen we nog de grote eeuwenoude boom,dit was best een leuk uitstapje.

Terug in het hotel aangekomen brengt Gerard van b&b Manora mij naar de fietsenmaker in Phang Gna dorp,voor slechts 100 Baht is alles weer spic & span oef.

De rustdag had ik echt nodig,op naar de volgende etappe.

1. Petra:
    7 februari 2019
    Dank voor het mooie dagrapport ... jij bent echt een avonturierster hé zeg !!! Voorzichtig zijn zenne .... James Bond Madam :-)
  2. Sabine:
    7 februari 2019
    Is inderdaad leuk ol elke dag een heel verhaal te lezen. Met passende foto’s erbij. Kijk er altijd naar uit!! Geniet er maar van! Wij zijn beetje jaloers... Sabine en luc
  3. Vandenbogaerde Tony:
    7 februari 2019
    Blij te horen dat je het daar goed stelt en er van geniet....nu de fiets terug in orde is kun je uw avontuur verder zetten......liefst zonder ongevallen :D
  4. Claudine:
    7 februari 2019
    Mooi uitgebreid verslag Sandra. Je moet daar véél mooie plaatsen zien, profiteert ervan. Je bent een èchte avonturierster, ik zie het mij niet te doen pfff! Nog veel plezier !
  5. Tania Bonamie:
    11 februari 2019
    Superleuk jouw avontuur te kunnen volgen 😘
  6. Sandra Priem:
    11 februari 2019