Grensroute dag 5: (Kalmthout) starten dan Putte-Doel (65,3km) Het werden er 92,5km😩

16 juli 2021 - Kalmthout, België

Gisteren een lunch pakket aangevraagd (6€) banaan ,appelsapje,zelfgemaakte broodpudding en zoveel boterhammen als je maar wil).

Om 9 h terug op weg,want ik denk dat het een korte trip is. Denk ik ...😂

Want vrees dat ik zal stranden in de haven van Antwerpen🧐.

Zwaai het gepensioneerd koppel uit en fiets terug naar knp 70. Na 2,5 km sta ik er. Vanaf hier is het nog 23,3 km tot de start van de officiële route.

Onder een graffiti tunnel ,over de spoorweg en aan kp80 kan je een lus maken naar de dodendraad reconstructie van Kalmthout. Volgens het boekje een makkie,tja ik vind het eerst niet,maar daarna wel maar niet het kp om terug te keren .

Ik fiets over een vlonder door natuurgebied en kom aan een grote weg uit. Da3 dames die die via een reisorganisatie een fietsvakantie geboekt hebben de weg naar kp25 kwijt. Dat weet ik toevallig zijn en wijs hun de weg. En zij weten mijn kp80 liggen oef.

Weeral een 5 km extra gefietst maar door die vergissing heb ik een indrukwekkend luchtafweergeschut gezien.

Terug On route door het prachtige Grenspark Kalmthoutse heide. Er is ook een uitkijktoren,helaas geen tijd. Een wielrenner slaat een praatje met mij en vroeg of ik Mathieu van der Poel daarnet heb zien voorbij zoeven. Uh neen was net mijn kaart aan het bestuderen,lol een bv gemist😩

Naar het dorpje Huijbergen ,verder langs en door het Kalmthoutse Grenspark fiets ik langs Putte. Op deze route ligt ook het Oorlogsmuseum van Ossendrecht ,nog net voor Putte.

Moet weeral eens Plassen en On route ligt een Joodse begraafplaats. Op begraafplaatsen kan je meestal terecht voor een wc.

Door het Moretus bos langs kasteel Ravenhof en even later fiets ik het bos uit.

Hier aan kp17 heb ik de keuzemogelijkheid om het alternatief Lille te volgen of langs het drukke gedeelte van Antwerpen met onder andere de gemeenten Ekeren,Zwijndrecht,Melsele etc...

Ik kies voor het alternatief Lillo, want anders is het teveel om fietsen . En wil liever niet teveel mensen tegenkomen aangezien de Corona cijfers terug stijgen.

En ook omdat de watertaxi op die route ligt om rechtstreeks naar Doel over te steken.

Dit is een alleraardigst stukje om te fietsen,het is het district Berendrecht,Zandvliet,lillo,gekend als de Noorderpolder dorpen van Antwerpen.

Zie https://www.antwerpen.be/nl/overzicht/district-berendrecht-zandvliet-lillo/groen

In Zandvliet bestel ik een cola op een terras en geraak aan de praat met een groepje Zandvlieten. Al snel hebben ze door dat ik van Gent ben. Tja ge kunt die Gentse tongval maar moeilijk verdoezelen. Ze vragen of het een elektrische fiets is. Neen hoor antwoord ik,echte Gentenaars fietsen gewoon woehaha😂😂😂.

Langs schorren en de Schelde die je te volgen tot aan kp95 waar ik de waterbus in Lillo ga nemen. Immense schepen op en langs de Schelde.

De Icoonroute “Schelderoute”volg je een tijdje mee.

Als ik passanten moet geloven vaart de boot enkel in het weekend. Dat klopt dus niet hè

Check voor vertrek op https://www.dewaterbus.be/nl

Lillo het dorp en het fort bezoek ik niet, alhoewel het dichtbij de aanlegsteiger van de waterbus ligt. Want het is nu al 16h30. En moet niet zo ver meer als alles goed verloopt. Ik zeg wel als alles ...

De overzet naar de overkant van de Schelde kost slechts 1€ (ps:je mag daarvoor h/t).

Aan de overzijde neem ik eens een kijkje bij Fort Liefkenshoek. Een alleraardigst Fort.

Nu is het niet ver meer. Maar domme gans die ik ben fiets ik aan kp17 de verkeerde richting uit, waarschijnlijk omdat ik mijn leesbril vertikte om op te zetten en te controleren wat het volgende kp .

Dus fiets ik door de immense haven langs goederentreinen, enorme containers en zie ik ook de containerliften. Dit gebeurd echter op een brug waar ik onderdoor rij.
Best indrukwekkend, chapeau voor de mannen en vrouwen die dit werk doen. Zou niets voor mij zijn,veel te verstrooid voor.

De weg moet je hier ook al niet vragen ,de enige passanten zijn er in vrachtwagens of auto’s. Ofwel op de speed pedelec of elektrische step.

En van de agressieve soort. Ze zoeven u voorbij zonder te verwittigen,de haren op mijn arm komen overeind van de snelheid waarmee ze voorbijzoeven.

Uiteindelijk na 10-15 km verdwaald geweest te zijn, geraak ik uit de haven en zie de mooie glooiingen van het Waasland.

De knooppunten laten hier ook steken vallen. Het is mij str...beu dus zet ik locatie aan op de gsm,leg deze in de stuurtas. En volg de Nederlandse stem tot aan de hoeve in Nieuw-Namen.

Het is bij een Sympatiek Nederlands koppel,die met recup materialen hun hoeve verbouwd hebben en er zijn 2 katten😻😻😻.

Sardines,babybell en schoenzolen zal ook wel smaken,want helemaal geen tijd gehad om te gaan eten.

1. Sarah Van Overtvelt:
    17 juli 2021
    Zal eens zwaaien van uit de haven 😉
  2. Sandra Priem:
    18 juli 2021
    Werk jij op de haven Sarah?