Grensroute Dag 4:Turnhout-Putte (88 km volgens het boekje) Ik stop echter vroeger in Kalmthout

15 juli 2021 - Kalmthout, België

Goede nachtrust ,terug een lekker ontbijt. Nog een gezellige babbel met Rik&May dat zijn zo een boeiende mensen dat je daar moeilijk weg geraakt. Rond 9h vertrek ik goed gepakt😁

Mijn sexy schoenovertrekken aangetrokken en regenvest. Gelukkig miezert het nu maar een klein beetje.

Na de straat uit te fietsen en een brugje over te steken zit ik al gauw op de route. WoW heb dus net een dag later ontdekt wat de kortste route was naar het gastgezin😂

Al vlug zit ik op het “Bels Lijntje” (voormalige spoorlijn tussen Tilburg en Turnhout) aan het kanaal Dessel-Schoten.

Halverwege het fietspad op weg naar Baarle is er een uitkijktoren. Beklim de toren en je hebt een prachtig uitzicht over het Turnhouts vennengebied. Maar ondertussen is het zo beginnen gieten en is het hier ook processierupsen gebied, dat ik wijselijk door fiets.

Na een eindje fietsen kom ik aan het voormalige station in Weelde-Merksplas. Dat nog overeind staat.

Dat kan je niet zeggen van het station Baarle-Nassau dat enkel de muren van de perrons nog laat zien en er staan nu twee grote metalen spanten om je een idee te geven hoe het station er vroeger uitzag.

Ondertussen is het echt beginnen gieten,2 geiten zie ik dicht tegen hun stalling beschutting zoeken. Was ik nu maar een geit😜 Voor mij in de verste verte geen beschutting te bespeuren.

Een kerk in zicht, dit blijkt het dorpje Zonder Eigen te zijn.

Daarna wijdse landschappen, echt genieten ondanks het regenweer. Een kudde koeien staat mij verbaasd aan te kijken ,tja welke zot fietst er nu in dit weer. Tot nu toe de enige fietsers die ik gezien heb waren ook vakantiefietsers,dus ben niet de enige zot😜

Het kunstwerk “De Witte Kei”geeft het grenspunt aan waar Hoogstraten, Merksplas en Baarle-Hertog samen komen.

Dan kom ik op een mooie fietspad terecht ,die vervolgens verder gaat door het natuurgebied Wortel-kolonie wat vrij vermoeiend fietsen is, onverhard en vol diepe putten gevuld met water.

Ik probeer de putten te vermijden, want wil geen fietsschade oplopen.Zeker niet in dit weer.

In het bos ligt ook nog de begraafplaats van de voormalig landloperskolonie. Zie ook  Wortel-kolonie geschiedenis zeer interessant.

Uit het bos gekomen zitten we in het gebied van Hoogstraten ,ja de streek van de aardbeien.

Even verder wacht ik even zodat een bewoner van zijn oprit kan rijden. Eens gemanoeuvreerd stopt hij ,laat zijn zijraam zakken en slaat een babbeltje.

Leuk zou je denken, ware het niet dat ik net voor een mega grote waterplas ben gestopt.

Er komt een tractor na mij, dus ik wil zo vlug mogelijk plaats ruimen zodat deze kan passeren. Maar verlies mijn evenwicht en lappe beide voeten in de diepe plas. Grr nu mag ik met natte voeten verder fietsen.

En het regent harder en harder. Aan de pittoreske Laermolen wederom geen schuilmogelijkheid😩

Begin mij eigenlijk af te vragen of ik nog wel de juiste route volg. Gelukkig af en toe heb je een overzichtsbord met de knooppunten.

Zit nog altijd goed, maar blijkbaar in het routeboekje kon je een lokaal rondje dodendraad volgen (een fietslus van 38 km) oef dat ik mij daarin niet vergist heb.

Minderhout heeft een alleraardigst Pittoresk kerkje. In het landschap zie ik ook de Reuzenbovist (een grote zwam).

Zie een info bord met op 500 m een café . Dus fiets ik even een 0,5 km naar rechts,buiten een petanqueclub zie ik niets. Een km voor den drol😕 op en neer.

Na een brug over de E19 overgestoken te hebben, moet ik toch heel dringend plassen.

Probeer het nog wat op te houden, yes tromgeroffel🥁🥁🥁 een toi toi. Toiletpapier inclusief.

Achhh dat kan deugd doen. Veel weide vogels gezien zoals grauwe ganzen en scholeksters,maar ze vliegen van mij weg zodra ik stop.

Op de N263 zie ik vergane glorie die wel beschutting biedt. Eindelijk kan ik wat energie bijtanken terwijl ik beschut sta. Tellerstand 51,44 km.

Nu richting natuurgebied De Maatjes ,een gebied met natte weilanden, rietvelden en broekbosjes. Met uitzichttoren “ De Klot” waar ook de reconstructie van de dodendraad van Wuustwezel staat. Iets meer dan 60 km op de teller nu.
Sta ik even droog onder de “Klot” vertrek net en de sluizen gaan weer open. Moet wel niet zo ver meer.

Na enkele km fietsen begint het veel te hard te regenen. Zie wel een broodautomaat staan, een ideale plaats om te schuilen.

Kwartiertje schuilen en weer op weg. Bijna aan kp 70 ,waar ik af moet om naar het gastadres te rijden ,zie ik een molen.

En jahoor je kan er eten en drinken😃. De bakkersmolen is een gezellig restaurant. Aangezien het nu 15h is en ik pas om 17h welkom ben. Besluit ik hier eens goed te rusten en genieten. Een spaghetti bolognaise en een verse muntthee.

Om 16h30 vertrek ik en is het nog ongeveer een kwartiertje fietsen. Vrij vlot gevonden maar druipnat kom ik toe.

De gastvrouw heeft mij een handdoek en een dweil voor mijn spullen.

Een warme douche,kopje koffie en ben herboren.

Ik slaap op de voormalige kinderkamer en kijk in het eerst sinds dagen naar het nieuws.

Moet wenen, zoveel leed. Een dame die haar huisdieren moet achterlaten, een man die wanhopig zijn vrouw en kind wil bereiken en vele mensen met waterschade.

Ben net voorbij een van de rampgebieden ,dus change gehad (gebied Dilsen-stokkem).

1. Van Kerckhove Sonja:
    Zo spijtig van het weer
  2. Sandra Priem:
    Niets in vergelijking met wat die mensen in de Eifel en Luik nu doormaken 😕
  3. Vandenbogaerde Tony:
    15 juli 2021
    Blij te horen dat je ondanks de hevige regen in sommige gebieden....het er veilig kan vanaf brengen. Keep up the good spirit.....na regen komt zonneschijn xxx
  4. Sandra Priem:
    Of course
  5. Petra:
    15 juli 2021
    Dikke dikke duim voor jou : je doet het goed !!! Keep us posted !!! Stay safe !!!
  6. Sandra Priem:
    Dankuwel
  7. Devreese Rosita:
    16 juli 2021
    Zo jammer van het weer 😔maar toch prachtige plekjes gezien. Dit vergeleken met al die overstromingen mag je nog gelukkig zijn 🙄En met wat lekker eten ben je weer gelijk een visje in 't water 🤣
  8. Sandra Priem:
    18 juli 2021