Fietsdag 9: Pak Bara (Bij La-Gnu)- Satun 59 km (14/02/2019)

14 februari 2019 - Satun, Thailand

Rond 5h30 werd ik wakker van kattengejank,maar bleek de imam te zijn die opriep voor het gebed,oeps.De imam had best een mooie stem. Daarna nog een 1/2h ingedommeld,maar dan was er geen houden aan, de fiets op want wil de hitte immers voorblijven.

Heel rustig op de baan,buiten joggers en 2 jonge Dames ,jawel die zwerfvuil aan het opruimen zijn. Het stemt mij immens gelukkig😊

Ben in turbo-modus a 20 km/h niet slecht,tot ik plots iets zie blinken. Jawel het is rond en het is geld,”coup de frein”. Want je weet wat het spreekwoord zegt ”wie het kleine niet eert,is het grote niet waard”. Terwijl ik afstap valt mijn oog op een man die zijn veld besproeit,foto nemen😎

Even verderop weer hetzelfde scenario,het blinkt weer en het is rond... Straks is mijn reis er mee betaald😂

Er zijn heel wat klimmetjes onderweg,maar mijn benen zijn ondertussen al aardig ingefietst en geniet dan ook van de inspanning.

Waar ik minder van geniet zijn de obstakels onderweg. Er is meestal een rijstrook voor de zwakke weggebruiker,maar daar staan dikwijls geparkeerde of stilstaande voertuigen op.    Ook kan je tegenkomen dat de Thaise boer zijn buffels naar een veld moet brengen. Dan moet je voorbij de buffel fietsen,maar dat zijn zeer schichtige dieren en ben dan ook uiterst voorzichtig.

En er waaide een parasol richting openbare weg. Nog net in tijds om deze tegen te houden of twas weer boem. Ik bind de parasol vast aan een eetkraam. Terug koereigers en ook een soort fazant en steltlopers gezien.

Onderweg vind ik nog een knuffelsleutelhanger,tis precies of ik de loterij gewonnen heb. Besluit het beertje te schenken aan een kindje en die kans doet zich weldra voor. Bijna aangekomen in Satun,zie ik een kermis. Er komt een vrouwtje in een sidecar met kindje uit de poort gereden,ze zegt dat even verderop een mooie boeddha te zien is. Het beertje geef ik aan het kindje,een dolblij gezichtje verschijnt,ahh😊

De foortoestellen doen mij denken aan Nepal,even primitief,maar dat zal de kindjes een worst wezen,als ze zich maar amuseren.

Aan de boeddha zie ik een vrouwtje,een zwerfkat wat eten en drinken geven. Boeddha keek toe en zag dat het goed was👍🏻                                                                                                                  Ook is er een crematorium aanwezig,heel raar in de tempel zelf,nog nooit zoiets gezien.

Na dit onverwachte bezoekje rijd ik Satun binnen. Terug hectisch,smalle weg. Gelukkig vind ik het ”Satun Thanee hotel“ vlotjes aan de overkant,eerst even mijn vage lijf riskeren om over te steken. Vraag eerst om de kamer te zien,ruim bed,tv,waterkoker,koffie,snelle WiFi voor slechts 590 Thb een koopje. Trouwens 11h45 aangekomen,niet slecht💪🏻💪🏻💪🏻

Na een verkwikkende douche,ga ik iets eten in het @Ons Café ,niet slecht maar duur (175 Thb) voor wat rijst met tofu soep. Maar wou hier gaan om ticket voor de ferry naar Lankawi te boeken. En dan zeggen ze,sorry no WiFi ,no Booking ,Azië op zijn best. Je kan er mee om of niet. Ik kan daar heel goed mee om,anders zou ik niet keer op keer terug komen.

Nu ga ik het “Satun National Museum” bezoeken,dat even verderop ligt van het @Ons café. Toegangsgeld 50Thb. De moeite waard gehuisvest in een gebouw van begin 20 ste eeuw,een mix van Europese stijl met islamitische kunst. Het hoogtepunt van het museum zijn de autodidactische maquettes en de olifantenschedel. Helaas leer ik hier ook dat vrouwen en mannen besnijdenis hier nog vaak voorkomen😢

Nu nog even het begin van de route voor morgen naar de pier verkennen. Het zou zo een 11 km fietsen zijn naar de “Tammalang  Pier” .De ferry vertrekt om 9h en er is ook nog een rond de middag. Dus vroeg opstaan want wil die om 9 h halen ,je moet ook nog een ticket kopen en langs immigratie. Dus liefst een uur op voorhand daar toekomen.                                      Want morgen ga ik naar Maleisië ,joepie!

Nog even langs de 7/11 om het ontbijt en iets voor bij de koffie. Terug douchen,koffie zetten en filmpje kijken.

Jahoor heb een moviechannel gevonden met Engels gesproken blockbusters.

De sf-film “The Island” speelt met Ewan Mc Gregor en Scarlett Johansson,genieten met een kopje koffie en een 1/2 cake precies zoals in de cinema.

Slaapwel mijn lieve volgers😘😘😘

1. Rosita:
    14 februari 2019
    Weer een super dag had 👍wij volgen je op de voet en genieten van soms je gekke reisverhalen 😂😂 😂 Maar je stelt het super .
  2. Van Kerckhove Sonja:
    14 februari 2019
    Leuk om je te kunnen volgen 😊 je Valentijnsdag is dus geslaagd
  3. Vandenbogaerde Tony:
    15 februari 2019
    Je gaat sneller en sneller naar mate je reis vordert......straks breek je daar een nieuw record :D Hopelijk valt Maleisië minstens even goed mee en kun je er nog zo goed van genieten. Dikke knuffel en have a safe trip to Maleisië xxx
  4. Sandra Van Semmertier:
    15 februari 2019