Dag 1:Weekje fietsen in Oost en West-Vlaanderen (Assenede-Gavere) 60 km

19 augustus 2022 - Gavere, België

Terug op fietsavontuur, ditmaal met de echtgenoot. We verlaten het prachtige Assenede ietwat met tegenzin, aangezien we onze mini-tijgers niet graag alleen laten. Gelukkig hebben we een lieve kattenoppas.

De eerste 15 km voelen vertrouwd aan, aangezien we al veel gefietst en gewandeld hebben in het meetjesland. In Ertvelde zien we de stenen molen, pronkzuil,de Brouwerij Van Steenberge en niet te vergeten het kunstwerk "Chérie" met een sacoche van Eddy Wally (Vlaamse charmezanger). Vervolgens langs de waterspaarbekken van Kluizen richting Evergem, waar we een terrasje doen op de markt.

Een frisse cola brengt verkoeling want het is warm. Na afgekoeld te zijn (lees: migraine ebt weg) ,verder richting Eindeken (Evergem). Dan onder het station van Evergem, waar we dichtbij het kasteel "Het Vurstje" komen ,dat dringend gerestaureerd mag worden. Het ziet er dan ook vurt uit op zijn Gents gezegd. Via een onverhard pad fietsen we langs de ringvaart (knp 35). Op het pad zien we een koppel met een labrador, de eigenaar heeft een tronie die een beetje weg heeft van de acteur Gérard Depardieu. Na enkele seconden valt onze frank ,tis nen  gepensioneerde collega van op tramlijn 1. We gaan in de remmen en fietsen terug om even "een klapke" te doen, wat leuk deze onverwachte ontmoeting.

We naderen Belzele en plots drie ooievaars in de groene weiden. Hopelijk niet voor ons ,want een drieling als vijftigers overleven we niet. Enkele knooppunten verder steken we het kanaal Gent-Brugge over ,dan langs Vinderhoute gekend om de vele kastelen. En langs het gavergrachtpad picknicken we aan een enorme bank in de Meirebeek vallei. Tijd om de Leiestreek fietsnetwerk kaart eens boven te halen.

Richting Baarle over de spoorweg en E40,tot aan knp 71 waar we het veer "Baarle-Drongen" nemen (zie link https://www.vlaamsewaterweg.be/veerdiensten) . Die vaart pas om 14h ,dus tijd voor een ijsje aan het kruispunt net voor het veer.

Het veer is gratis, een gift wordt geapprecieerd. Het standbeeld de zonneschilder tuurt over de Leie, terwijl wij in afwachting naar het paargedrag van kikkers zitten te kijken,lol.

We hebben beiden zin in een terrasje, we ontdekken er eentje in Latem-Deurle. Maar aan de auto's op straat en de dure kledij van de terrasjeshangers te zien ,besluiten we wijselijk onze dorst wat uit te stellen. Denk niet dat ik met mijn Nepalese kniebroek die al eens hersteld is in Maleisië na een lompe fietsval welkom ben, lol.

Even verder komen we aan een fietstunnel (knp 23)onder de spoorweg, beschilderd met een prachtige uil. Eindelijk een terras in de Pinte .Een bruin volks café   genaamd "het Gildenhuis". Cool down now or else heatstroke. Migrainepil en 2 cola's en ik kan mijne Terminator weer volgen.

Richting Eke fietsen we langs de spoorlijn onder de E17. In Eke steken we de drukke N60 over en komen we op het jaagpad van de scheldeoever (knp 29). Tijd om de fietsnetwerkkaart Vlaamse Ardennen boven te halen. Op het jaagpad neem ik wel een foto van "Mac Pudding" een restaurant,maar ook heerlijk voor zijn desserten. Mooie herinneringen als ik hier in de buurt aan woningoppas deed, in de villa van de voormalige eigenaar van het  restaurant Bonaparte (ondertussen overgenomen en een andere naam).

Langs de scheldeoever zien we een groepje wielertoeristen die redelijk snee op hebben. Een gezicht valt mij op, is dat niet Carla, de zus van Inge die bij ons werkt. Wij roepen het groepje nog na, maar helaas die zijn al in China hi,hi. We nemen nu de brug over de schelde naar Gavere.

De laatste loodjes wegen het zwaarst,een steile klim tot op de markt. We overnachten in " Rooms&Loft De Post" recht tegenover het infokantoor Toerisme. Gavere verkennen zal echter voor een andere keer zijn. Heel interessante geschiedenis want de slag van Gavere heeft hier plaats gevonden.

We slapen op het 2de verdiep en dienen langs de ijzeren buitentrap, de fietstassen naar boven te brengen, pff best lastig. De fietsen mogen gelukkig in de berging beneden blijven staan. Onze helm laten we eraan hangen.

Mooie ruime kamers met airco, geboekt via booking.com voor het gemak. Avondeten in "Bistro 't Valeirke!"

Mijne terminator was populair bij de wespen op het achterste terras, hij is dan ook onweerstaanbaar.

info: Start knooppunt 95 (Assenede Markt)-56-58-99-1-35-36-33-40-41-45-44-35-37-48-34-32-53-54-55-46-60-65-69-72-71-74-76-22-23-79-24-51-28-29-38-36-39 (Gavere)

Recente Fietsnetwerkkaarten: Meetjesland/Leie streek/Vlaamse Ardennen

1. Claudine:
    Nog veel fietsplezier en wees voorzichtig! Groetjes 😍
  2. Petra:
    19 augustus 2022
    Prettige vakantie, en vooral veilige route ! Benieuwd waar jullie zullen logeren...
  3. Devreese Rosita:
    19 augustus 2022
    Nog veel ´fietsplezier en hou het veilig
  4. Véronique Van Renterghem:
    19 augustus 2022
    Veel plezier samen logeren in mijn jeugddorp zalig
  5. Dominique Vandenbogaerde:
    19 augustus 2022
    Veel plezier en voorzichtig zijn. Waar gaan jullie heen in West-Vlaanderen?
  6. Wendy:
    20 augustus 2022
    Veel fietsplezier en vooral een veilige route!! Ik kijk al terug uit naar je verslagen 😁
  7. Geers Evelien:
    23 augustus 2022