Dag 2:Weekje fietsen in Oost en West-Vlaanderen (Gavere-Roeselare) 56 km

20 augustus 2022 - Roeselare, België

Slecht geslapen ,had last van vapeurs. Na een lekker ontbijtje, waar we ook de lunch van klaarmaken (lees: mijne bruine kan dat niet trekken) , vervolgen we onze tocht langs de Schelde d.w.z terug over de brug aangezien we naar Roeselare fietsen. Buiten regent het, maar we zijn geen mietjes hé.  Aan de tragelstraat verlaten we de Schelde ,maar we fietsen even verder om een foto aan de sluis te nemen.

Net voorbij Asper gaan we de spoorweg over en fietsen langs rustige wegen door het plattelandsgebied van Zingem/Kruisem ,waar we even later op de N435 komen, die we even verder al verlaten. We fietsen terug langs autovrije/-luwe weggetjes met weidse uitzichten, jammer dat het  regent (lees: weinig foto's) . En omdat we Aan knp 71 gaan we onder de Gaverse steenweg (N60) via een tunnel richting Huise/Mullem.

Nu komen we pas in de echte Vlaamse Ardennen, vals plat in de volksmond. Het natuurgebied Rooigembeekvallei is echt prachtig. Aan de overkant van het fietspad zien we een laan met indrukwekkende bomen ,met daarachter het kasteel den Ast. Het kasteel zelf is vanaf deze afstand moeilijk zichtbaar, wel kan je de uitkijktoren uit de Eerste Wereldoorlog duidelijk zien. Trouwens de nazaten van baron "Andrien de Gerlache", die eind 19de eeuw met zijn schip Belgica op antartica de zuidpoolexpeditie leidde.

Even verder komen we aan een merkwaardig monument. Vanop deze plek krijg je een idee van het slagveld waarop in de zomer van 1708 6.000 doden en 7.000 gewonden vielen tijdens de Slag bij Oudenaarde.                                                                                                                                  Tip: Dit monument en vele andere bezienswaardigheden kan je ook al wandelend ontdekken via de Rooigemsebeek wandelroute (13 km).

Even later komen we toe in Huise,de sluisen gaan echter volle bak open. Tony besluit onder de partytent van café " De Vaderlander" te schuilen tot het ergste voorbij is. Na een dik half uur zijn we weer op weg langs rustige fietspaden en autoluwe weggetjes. Als we afslaan aan knp 88 zien we in de verte de Schietsjampettermolen. Deze molen komt oorspronkelijk uit Houtave en vervangt de door een storm verwoeste molen die hier vroeger stond. Zijn naam dankte hij echter aan een veldwachter (=sjampetter) die het niet kon verkroppen dat de molen ging verhuizen naar de huidige locatie,daarom schoot (schiet) hij een gat in de molen. Waarschijnlijk teveel naar de "Paradijsvogels" gekeken en beeldde zich in dat hij Flavie was  de zelfingenomen en ludieke sjampetter gespeeld door wijlen Werther Van der sarren.

We vervolgen onze fietstocht langs rustige wegen ,weidse landschappen en kastelen. Maar helaas die laatste zien we niet, meestal een heel lange oprit  vooraleer je maar een glimp opvangt, boehoe. We volgen trouwens een stuk van de " Gulden eiroute" een 47 km lange bewegwijzerde fietsroute in Kruisem (Kruishoutem). Te downloaden op https://www.routen.be/gulden-ei-fietsroute

De enorme neogotische kerk van Kruishoutem komt in zicht,d.w.z. ongeveer 16 km achter de rug.

We steken de N459 over en richting knp 31 zien we een geel bordje met "Hof van Cleve" er op. Citaat: "schattie gaan we daar eten? ... "neen mijne bruine kan dat niet trekken". Daarna volgt een lange afdaling, yipee de km-teller heeft 50 km/h aan =tijd om af te remmen.

Vervolgens de E17 over richting Zulte, langs industrieterreinen. Terug op het fietsnetwerk "Leiestreek". Voorbij Zulte langs de spoorweg, leuk treintjes kijken. Even verder de N43 (amaai Vlaanderen heeft een dicht wegennetwerk, maar gelukkig ook nog vele rustige weggetjes).

Onze maag begint te knorren en we zien een bistro aan de Leie in Sint-Eloois-Vijve "Port de Vive". De eigenares is heel vriendelijk en de snacks lekker. Haar dochter studeert in Gent en we hebben al vlug gespreksstof genoeg. Buiten zijn ze de Sluis Ouede Leiarm aan het restaureren.

De N357 over de Leie van waar we zicht hebben op het bedrijf "Leievoeders" behoort tot de top 5 in België, gespecialiseerd in veevoeder.

Niet te enthousiast afdalen want net voorbij de brug ,links het jaagpad in. (André Demedtshuis). Maar wij volgen de Leie. Aan de sluizen van Ooigem volgen we het jaagpad kanaal Roeselare-Leie. Waar ook de Mandeldalfietsroute loopt. https://www.westtoer.be/nl/doen/mandeldalfietsroute

We blijven het jaagpad kanaal volgen ,aan de overkant heel veel grote bedrijven. Aan het speelbos in Ingelmunster pauzeren we even. In Izegem  verlaten we even de kanaalweg om langs het station te fietsen. Het voormalige  schoenen bedrijf Eperon d'or passeren we,een  prachtige art-decosite. https://eperondor.be/  Daarna langs fabriek Vandemoortele. volgen we knp66 terug naar het Kanaal. Dan stopt het jaagpad en volgen we knp 94. Jawadde we passeren de immense Soubry fabriek. En dan plots stopt het kanaal, m.a.w. eindelijk Roeselare city. Langs de spoorweg en de Cityscoop tot aan het stationsplein waar we overnachten in het Parkhotel. s'avonds eten we in de bistro naast het hotel.

Info knp. 39/36/38/43/42/71/80/83/88/25/95/49/17/31/78/89/88/80/70/76/16/71/15/13/17/25/12/56/66/94/22/32

Recente Fietsnetwerkkaarten: Leie streek/Vlaamse Ardennen