Verkenning van het startpunt voor morgen + onverwacht bezoek aan “Soi dog Foundation”

4 februari 2019 - Phuket, Thailand

In het routeboekje staat de start beschreven vanaf het “Golddigger‘s” hotel. Dus via Google earth eens gekeken en is een blokje omrijden ongeveer.

Dus ga Ik via het pondje achter “L’esprit de Naiyang” naar het startpunt van de route “Wat (=tempel) Mongkonwararam” die ik vlotjes vind. Er komt natuurlijk 3,5km erbij,bovenop de 76 km die ik morgen voor de boeg heb😜.

Ik zet mijn km teller voor de tempel op nul . En  besluit al 10,5 km te fietsen om te zien of de kmteller klopt met het routeboekje.

En in de namiddag zou ik een taxi huren naar het “ Gibbon rehabilitation center“ een opvangcentrum voor de Gibbon (een apensoort).

Ik kom op een grote baan na 4,8 km en sla links af. Oef halfweg ,tot er plots een km verder een groot bord staat “ Soi Dog Foundation-500 m” .Ik had er al van gehoord en 500m pff te verwaarlozen. Tja na die 500 m, is het nog 2,9 km naar links. Dus kmteller even afnemen.

Wow wat een complex. Een permanente vrijwilliger uit Engeland klampt mij aan en vraagt of ik tijd heb voor een rondleiding.Tja waarom niet.

Terwijl ik het formulier invul,kan ik even op adem komen want ben serieus overhit,het is echt warm om te fietsen. Gratis water en frisdranken ,soda kosten daar slechts 20 Thb.

De Engelsman brengt mij eerst naar de kattenafdeling. Er zijn verschillende rennen.Ook katten met aids krijgen hier een veilig onderkomen. Schoenen uit,handen ontsmetten en spendeer een uurtje of 2 met de katten,zalig.

Om 13h30 begint de rondleiding met de Thaise Gan. “Soi Dog Foundation” is opgericht in 2003 door het Engelse koppel John & Gilles Dalley en de Nederlandse Margot Homburg,die het niet langer konden aanzien dat niemand zich het lot van de vele straathonden-en katten aantrok.

Wat doet de organisatie ze vangen de zwerfdieren steriliseren ze en zetten ze terug uit. De gewonde of zwaar zieke dieren worden verzorgd en zijn daarna klaar voor adoptie.

Een kat of hond adopteren is volledig gratis.De organisatie haalt hun inkomen enkel uit donaties.

Ook huisdieren van Thai worden gratis gesteriliseerd👍🏻

Wat ze ook doen is de handel in hondenvlees te stoppen. Een verschrikkelijke lijdensweg voor die dieren,ook katten ondergaan hetzelfde lot voornamelijk in China. Terwijl de handel in hondenvlees wijdverspreid is (Vietnam,Noord-Thailand waar criminele bendes zelf huisdieren stelen).

Op het terrein staat een voormalige kooi van een van die illegale hondenhandel transporten.

Mijn hart brak en moest wenen. 10 honden waren bijeengepakt in die roestige kooi zonder water en eten tijdens hun transport naar de slachtbank,gelukkig heeft men ze kunnen redden en allen zijn geadopteerd.

Voornamelijk door Westerlingen,maar ook Thai beginnen hun weg te kennen naar ”Soi Dog”.

De Thaise bevolking durfde niet te komen omdat ze dachten westers gerund,ze spreken onze taal niet. Maar ondertussen bezoeken al schoolklasjes “Soi Dog”.

En vele andere goede dingen,ik verwijs jullie graag door naar hun website “www.soidog.org”

Ondertussen is het 15h en sla nog een praatje met vrijwilligers ,waaronder een Franse dame.Leuk om mijn Frans boven te halen maar terug overschakelen naar Engels🤪,heeft even kortsluiting,lol.

Zou ik nu nog terug fietsen in die hitte ... Natuurlijk niet ...de opportunist in mij komt boven en ik vraag of ik mee mag met de truck voor de vrijwilligers (50 thb) 😁

Yes het is mij gelukt,morgen moet ik al genoeg zweten 80 km pfff

1. Dominique:
    4 februari 2019
    Mooi initiatief van die mensen en zo proper dat dat daar is. Ik wens je een goede fietrit morgen en zeker voldoende drinken hé. Ben al weeral benieuwd naar de volgende prachtige foto’s? Hoe lang duurt jou reis eigenlijk?
  2. Petra:
    Een heel mooi dagverslag .... tranen 😥😥😥 yep, I am a softie 🤪🐾💙
  3. Vandenbogaerde Tony:
    4 februari 2019
    Hopelijk mag die foundation nog lang bestaan, zodat nog meer beestjes gered kunnen worden. Het zal weeral een zware emotionele dag geweest zijn voor je. Rust je maar wat uit, want morgen de eerste zware etappe. Alvast een veilige eerste etappe toegewenst......en intijds stoppen om iets te eten en drinken hoor zotgat xxx
  4. Rosita:
    4 februari 2019
    Ja een mooie maar emotionele dag 😢ja hopelijk worden er nog veel diertjes geholpen ....nu rusten en morgen nog een zware dag voor de boeg in die hitte 😳we duimen voor jou 👍👍👍
  5. Wendy:
    5 februari 2019
    Mooi initiatief ❤️👍🏾 goed dat er zulke mensen bestaan. Mijn hart breekt als ik eraan denk pppfff arme beestjes. In Vietnam hondenvlees zien liggen op de markt 😢😢
    Kan t me voorstellen dat je afziet in die warmte.....veel drinken maar water hé 😉
    Geniet er ten volle van !! Good luck 😎💪🤞
  6. Van Kerckhove Sonja:
    5 februari 2019
    Och wat een mooi initiatief, ik zou ook wenen ik ken mezelf , geniet Sandra dikke knuffel xxx
  7. Claudine:
    6 februari 2019
    Mooi verslag Sandra! Ik zie het al gebeuren, een hondje of katje in jouw rugzak gestopt???
    Veilige trip morgen !
    Groetjes xxx