Toerist in Georgetown Penang (22/02/2019)

24 februari 2019 - George Town, Maleisië

In het hotel is er een gratis stadsplan verkrijgbaar. Er is zoveel te zien en te doen. Dat ik gewoon richting het hart van Georgetown wandel en gewoon de dingen op mij laat afkomen.

Dus het eerste wat ik tegenkom is “The chocolate factory”, ja daar moet ik naar toe😍. De toegang is gratis en het is in een gebouw van 1930. Je komt er meer te weten hoe chocolade gemaakt wordt en je kan er gratis chocolade en koude koffie ,heerlijke specialiteiten. En binnen zie ik nog de bekende spreuk vanuit de film 🎬 “ Forrest Gump” met Tom Hanks ahhh mijn dag kan al niet meer stuk.

Even verder in dezelfde straat ligt “Cheong Fat Tze” alias “The Blue Mansion. De toegang is 16 Ringit en aan het aantal toeristen te zien +- 50 zal het wel de moeite zijn. De rondleiding begint om 11h. Volgens de “Lonely Planet” is het een van de 10 beste Mansions ter wereld en telt 38 kamers,5 binnenplaatsen,7 trappen en 220 ramen.

We komen nog maar binnen en heb al een WoW gevoel, de rondleiding begint interessant maar duurt veel te lang,je kan uitleg geven maar trop is trop. Kinderen lopen er verveeld bij en zelfs de meest geïnteresseerde toerist begint te geewen. Ik vraag aan de Australische naast mij of ze duck tape soms bij heeft,ze krijgt de slappe lach. Dus we hebben slechts 1 binnenplaats ,4 trappen en 3 a 4 kamers gezien.

Het interessantste weetje is dat de Academy award film 🎬”Indochine” met Catherine Deneuve hier is opgenomen. Eentje die ik als filmliefhebster nog niet gezien heb,dus op de bucketlist.

Van al die info heb ik honger gekregen,maar eerst naar het “Bayviewhotel“ waar ik mijn 2 laatste overnachtingen doorbreng of ze een fietsdoos liggen hebben die awol fietsers hebben achtergelaten. En Jahoor ze hebben er 2 liggen en ik vraag of ze er eentje opzij willen houden,weer een zorg minder😉.

Verder wandelend terwijl ik foto’s neem van bezienswaardigheden zoals de oude tram en sporen. Jammer dat er geen trams meer rijden. Ecologischer en veel meer charme😎. Ik zie een mooie uitnodigend restaurant genaamd “Gem” die de Indische keuken serveert. Ik bestel een ananas met gember drankje en een vegetarische Bruyari. Het is een gezellig restaurantje. Over mijn rijst kieper ik de verschillende bijsausjes,Amaai teveel bijgekruid. Zelfs een heel klein beetje is al vlug teveel voor een Westerling🥵

In de nabijheid ligt het “Gold Museum” klinkt interessant.De toegang is 28 Ringit. Je komt alles over goud te weten en je mag ook eens proberen goud te vinden zoals de pioniers en een goudbar van 50 kg aanraken. Ook zie je een demonstratie van goudsmeden. Best wel leuk.

Nu richting haven,waar ik een tijdelijke tentoonstelling bezoek in het voormalige stadhuis. Daarna naar Fort Cornwallis. Toegang 20 Ringit,er is een gratis rondleiding,die is al een 1/2h bezig voor 2 toeristen en vervoeg mij bij de tour. Het is de voormalige nederzetting van de “British East India Company“ ,maar er is hier nooit een veldslag geleverd. De vuurtoren,de vlaggenmast,de bunkers voor het buskruit en de sterattractie het bronzen kanon van Nederlandse makelij. Het fort zijn ze momenteel terug de slotgracht rondom aan het aanleggen zoals het oorspronkelijk was,even geduld binnen 5 jaar is het klaar.

Ik kuier verder langs “The Queen Victoria Jubilee Clock Tower“ opgericht ter ere van haar Jubileum. En dan even verder in een straatje in het etalageraam ligt er iets te lachen naar mij😋. Jawel een lekker stuk worteltaart mmm.Ik neem er nog een 1/2 pot Camille thee erbij.

Kan er weeral tegen en wandel terug naar het hotel,terwijl er op de terugweg nog heel wat straatkunst te fotograferen valt. Plots denk ik aan Dominique die haar fotografietalent hier wel kan botvieren.

En op de terugweg laat ik ook nog mijn gescheurde katoenen kniebroek uit Nepal herstellen voor 10 Ringit (2,10€) worden de scheuren toegenaaid😁

Slaapwel lieve volgers,de toerist uithangen was heel vermoeiend,vermoeiender dan fietsen zzz...

1. Sandra Priem:
    25 februari 2019
    Je kent me hè ,zal niet veranderen