Rustdag... kayaktocht door de mangrove 15/02/2019

16 februari 2019 - Langkawi, Maleisië

Gisterenavond een tour geboekt,ecologisch verantwoord en actief liefst,anders val ik in panne.

Na wat googelen op internet kwam ik bij Dev’s adventure uit. Pick Up was aan “The cottage” op een 5 minuutjes wandelen,rond 8h45 pick-up. Na een 1/2 h rijden zijn we aan het  Geo-park Unesco protected. Tijdens de trip geen minuut verveelt,want lijn kwebbel stond niet stil,naast mij zat een Engelsman en mijn standaard openingszin... Ooo we are neighbours en voila we zijn vertrokken.

Er zijn heel wat toeristen voor verschillende tours en op het platform zijn ook kweekvijvers voor verschillende soorten vissen. We krijgen een life jacket en 2 flessen water voor onderweg.

Al wat je niet nodig hebt mag op het platform blijven.

We krijgen instructie hoe we moeten kayakken en ons gedragen in de mangrove.De gids van vandaag is Jérôme. Een grappige chocolatbruine gids met parelwitte tanden afkomstig van Kuala Lumper. Mijn reisgezellen zijn 2 Canadese vrouwen,1 Maleisiër en zijn dochter met verloofde afkomstig uit Parijs. Het grappige is dat we dus allemaal Frans kunnen,et Voila mijne snater staat weeral niet stil.

We stappen in de kayaks gelukkig geholpen door de gids,anders lagen we al allemaal in het water te spartelen immers het zijn zwaardere kayaks dan die van de Lesse.

We peddelen op de brede rivier richting smalle kanalen van de mangroves. Onderweg zien we al een ijsvogel.Voor we de mangrove ingaan krijgen we nog instructies,zo weinig mogelijk de bomen te geraken,omdat er soms een slang inzit en deze naar beneden kan vallen. Ben er niet gerust in en oefen eerst nog mijn stuurkunsten op de rivier.

Gelijk bij het autorijden,1 liefst 2 kayaks afstand bewaren van elkaar. WoW wat is het hier mooi en rustig,de stuurkunsten verlopen redelijk vlot bij iedereen en heel prima bij de Canadese meisjes ,natuurtalenten die dat in Canada frequent doen. Ikzelf mag niet klagen,behalve dat ik angstig rondkijk wil immers geen anaconda in de boot😁

We zien een makaak in de Mangrove,houden regelmatig halt en onze gids vertelt ons heel veel weetjes over het mangrovebos en ook wanneer het erkent werd door Unesco.

Namelijk door de Tsunami,die startte ten westen van Sumatra. Het mangrovebos heeft de vloedgolf gebroken en in kracht verminderd. Er was slechts een slachtoffer te betreuren ,een vrouw in een rolstoel.

Nadat Unesco het bos beschermde,kwamen geologen en biologen een kijkje nemen en de rotsformaties behoren tot de oudste ter wereld. Tevens werden hier heel wat verschillende diersoorten ontdekt👍🏻

We komen terug op de rivier en we zien enkele motorboten die bezig zijn met zeearenden en ik denk de rode wouw aan het voederen zijn (ben ook geen vogelexpert hè).

Doe daar niet aan mee!!! De vogels worden lui en gaan minder zelf op zoek naar voedsel,ook wordt hun broedsel kwetsbaarder en dit heeft als gevolg dat de populatie daalt. Ik vraag hun waarom de regering hier niets aan doet,tiens omdat er veel geld mee gemoeid is. Maar “ Dev’s adventure tours” doet daar dus niet aan mee.

Het zijn prachtige vogels en hopelijk krijgen ze weldra de bescherming die ze verdienen (No more feeding😡!)

Nu peddelen we terug naar het platform voor lunch. Soep,rijst en lekker mangosap. Na de lunch ,varen we met een motorboot naar Batcave. Instructies flitslicht uit op de camera,draag een hoed en laat al je bezittingen achter op de boot.

Op de pier aangekomen.Zien we een groep makaken. Wees voorzichtig want een makaak kan gevaarlijk uit de hoek komen. Enkele jaren geleden was er een koppel op huwelijksreis en de man kwam te dicht bij het alphamannetje. De makaak sprong op de man en beet hem in de nek,resultaat verlamt voor het leven want hij had een zenuw doorgebeten,dus wees gewaarschuwd.

In de grot hangen een honderd tal vleermuizen,”Dracula” love it. We krijgen terug een heel boeiende uitleg. Buiten zien we ook nog modderkruipers ,wenkkrabben en spookkrabben.

Onze tour ziet er op en we varen terug. Op de terugweg zien we plots een van de grootste hagedissen van Langkawi,de monitor Lizard. En het is een baby exemplaar,zo een 50 cm.

Een mooie afsluiter van een mooie dag🎬😎😍

1. Vandenbogaerde Tony:
    16 februari 2019
    Weeral een mooi avontuur heb je daar beleefd. Ziet er daar ook mooi uit van natuur. Vele zonnige groetjes van hieruit xxx
  2. Van Kerckhove Sonja:
    16 februari 2019
    Lijkt me een superleuke reis sandrake , ook de foto's zijn prachtig , hier begint de lente ook te kriebelen, lieve groetjes xx
  3. Rosita:
    16 februari 2019
    Weer een mooie dag had met veel nieuwe dingen en ook veel contacten gelegd , dus veel kunnen kwebbelen hihihi grtjs x
  4. Wendy:
    17 februari 2019
    Oh wow, mooie foto’s Sandra!! Je hebt alweer een mooie dag beleeft. Fantastisch om dit allemaal te kunnen volgen 😀