Grensroute dag 3: (Hamont Achel) Achelse kluis-Turnhout (74,2 km + šŸ˜œ)

14 juli 2021 - Achel, Belgiƫ

Na een heel goede en stille nachtrust ,krijg ik een verzorgd ontbijt van de gastvrouw Lisa. Ā  Ā Ā De avond ervoor vroeg ze of ik een lunchpakket wou meenemen. Ze zou dus eieren bakken om mee te nemen. Er lag een reuzenomelet op het bord. Natuurlijk was ik dat al vergeten dat dat mijn lunch was, 1/3 had ik al binnen gespeeld. De gastvrouw wees me er vriendelijk op. Ging mijn vinger al in de keel steken,gelijkt dan ook op scrambled egg dat er uit komt,maar het is geen zicht hĆØĀ

Ik reken het tarief af + 2,5ā‚¬ voor de lunch,ze wou geen 5ā‚¬ vragen aangezien ik niet veel mee nam. Ik eet nu eenmaal niet veelšŸ˜‡.

Veel door bossen,heide,vennen en landbouwgebieden vandaag.

Maar eerst moet ik het traject van gisteren nog afwerken. Even verderop staat een kapel met gedenksteen voor de 6 koppige RAF bemanning van een bommenwerper die niet ver van de kapel neerstorten.Ā

Het miezert buiten,dus doe ik aan de kapel mijnĀ fiets overschoenenĀ aan. Gelijk precies op bigfoot ,heb al grote voeten en nu is het buiten proportie.

Door de Haarterheide, waar ik 2 grote hazen zie.Ā
Onderweg ligt een dode veldmuis, ikĀ leg het diertje in de berm onder een bos bloemen.Alle levende wezens verdienen een deftig afscheid.

De knooppunten hier volgen ook grotendeels de landbouwroute (29 km) Hamont-Achel.

Heel leuke route met vele infoborden onderweg over het boerenleven. Zo kom ik te weten dat een koe 80kg gras op een dag verorberd.

Vervolgens door de beverbeekse heide waar de oudste reconstructie is nagebouwd tevensĀ wordt er hier gewaarschuwd voor de processierups ,voel mij niet op mijn gemak en even verder de langsteĀ reconstructie van de dodendraad.

Daar zijn vrijwilligers van natuurbeheer snoeiwerken aan het uitvoeren,ik vraag hun meer uitleg wat je moet doen als je zo een processierups op je krijgt.

Afblijven en goed afspoelen met water. Tevens vraag ik wat ze doen om ze te bestrijden.

Ze hangen nestkastjes op,waar pimpelmezen dan in nestelen. Die eten die rupsen massaal,maar dat is een werk van jaren eer je resultaat ziet.

Ik bedank de vrijwilligers voor hun inzet en we zijn weer weg,Ā want de Achelse kluis is niet ver af meer. De Sint-Benedictusabdij is beter gekend als de Achelse kluis. Ach zo ik dacht dat ik op weg was om een bank te overvallen,lol.

Hier is tevens een reconstructie van de dodendraad ,ook de grondschildering van de Belgisch/Nederlands vlag die de grens aanduidt is leuk.

Langs natuurgebied de Hageven en de plateaux die samen beheerd worden door natuurpunt(be) en natuurmonumenten(nl).

Aan het Bezoekerscentrum Hageven van natuurpunt staat een imposant beeldhouwwerk van handen, indrukwekkend en gedetailleerd uitgehouwen door Chinezen.

Voorbij kp 222 staat in het bos ā€œDe verkeerde lieveheerā€ in de volksmond noemen ze zo een wegkruis waar het hoofd van Jesus op de verkeerde schouder rustšŸ§

Het kanaal Bocholt-Herentals is aangenaam fietsen,midden in de week,scheelt toch qua fietsers. Aan de overkant spot ik een reiger.

Aha een zwarte kat dwz mijn route zal spoedig verlopenšŸ˜»

Na kp 22 staat de Dodendraadreconstructie Bergeijk,waar er terug een dodelijk ongeval met een kindje van 4 jaar oudĀ gebeurdešŸ˜¢

Na ongeveer 40/45 km pauzeer ik in ā€œHerbergĀ HetĀ Wild Zwijnā€. Aanbieding verse Courgettesoep voor 5,75ā‚¬ . Mmm lekker. Een heel leuke plek, vooral als je kinderen hebt of nog jong van geest bentšŸ‘
Net voor kp15 ligt de cirkel van de achtĀ Selligheden. Allemaal Brabantse dorpen uit de buurt die eindigen op -sel. Dorpen waarop vroeger werd neergekeken en spottend Armzaligheden genoemd werden.

Aan kp14 staatĀ Taverne D'n Ouwe Brandtoren, een toeristischeĀ trekpleister met outdoor Adventure park. Hier neem ik een boerenkoffie (6,5ā‚¬). Dat is een lekker kopje koffie met taart en eenĀ schrobbelĆØrke. De brandtoren kan je hier beklimmen=skipšŸ˜
Amaai hoeveel alcoholpercentage is mij dat zegšŸ˜œ 21,5%.

Ik voel het als ik terug ga fietsen, heb precies lood in mijn benenšŸ„µ

Tussen kp 79&60 bevindt zich natuurgebied Beleven,een prachtig watergebied ,met een mooi aangelegde rustplaats voor wandelaars en fietsers. Vervolgens door het bos HogeĀ Vijvers. Waar er ohĀ ironie geen vijvers zijn. HetĀ is hier onverhard dus concentreren.

Vervolgens langs het kanaal Dessel-Schoten ,waar 2 rare vogels het fietspad kruisen. Even nogĀ door het gewestbos Ravels en dan terug op het kanaal.

Lappe aan kp32 is er een omleiding voorzien wegens werken :09 via 63-04. Daar op dit punt heb ik 82,93 km op de teller.
Hopelijk vind ik alles vlot. En ja na de omleiding kom ik aan knooppunt 04.

Daar moet ik echter een voetbrug over ,er is wel een fietsgootĀ maar daarmee is alles gezet.

Allez de fietstassen er allemaal af naar boven brengen en dan de fiets, het is steil en het vergt toch wat kracht. Een koppel passeert mij,maar ze gebaren zich van krommenaas,lol.

Moeilijk gaat ook,nu naar kp 1 want 9 is terug keren. Ik bel het gastadres dat ik wat later zal zijn. De gastheer wil mij nog tegemoet rijden met de fiets. Maar bedank vriendelijk,zal het wel vinden en trouwens moet nog eerst proviand inslaan. Vind vrij vlot een Carrefour en rond 18h kom ik aan bij het gastenkoppel.Ā
kmstandĀ afgeklokt op 92,57Ā km.

Ik verblijf in een prachtig herenhuis met een goed bed,douche en expo 58 zeteltjesĀ op de kamer wat moet een mens nog meer hebben.

Aha een rustdag natuurlijk,ik verblijf hier dan ook 2 dagen.

Fotoā€™s

1. Rosita Patrick:
    14 juli 2021
    Weer veel gezien en beleefd en ....lekker geten šŸ˜‹
  2. Sandra:
    16 juli 2021
    Tis wel een superroute ,heel interessant ,al heel wat mooie plekjes gezien
  3. Dominique:
    15 juli 2021
    Mooie route alweer - blijven eren hĆ© Sandra - dat doen de coureurs ook šŸ˜€šŸ˜€
  4. Sandra:
  5. Vandenbogaerde Tony:
    15 juli 2021
    Weeral boeiend uw verhaal over wat je onderweg zoal meemaakt. Plezant lezen en af en toe lachen geblazen. Geniet er maar verder van en kusjes van hieruit xxx
  6. Sandra:
    Kusjes terugšŸ˜»šŸ˜»šŸ˜»
  7. VĆ©ronique Van Renterghem:
    15 juli 2021
    Wow zo leuk te lezen!! Veel plezier nog en vooral voorzichtig. Lees je verhalen verder šŸ˜‰
  8. Sandra:
    Dankuwel VeroniquešŸ˜˜
  9. Sonja:
    Jij moet schrijfster worden Sandra , echt prachtig verwoord
  10. Sandra:
    16 juli 2021
    Zal veel volk naar komen kijken,toch bedanktšŸ‘