Grensroute dag 2:Stein-Achelse kluis (98,7 km) ,ik overnacht echter in Hamont-Achel

13 juli 2021

Redelijk geslapen. Als je te moe bent ,kan je soms ook niet slapen.

De gastvrouw Isabel heeft een mooie ontbijttafel klaargezet,ze dacht waarschijnlijk dat er nog iemand kwam eten😂 (veel te veel).

Let op de stijlvolle etagère ,was een hype enkele jaren terug om oude kopjes en borden aaneen te lijmen en er zo iets nieuws van te maken.

Deze website is zeer leuk : https://elkeblogt.net/blog/diy/oud-servies-10-ideeen-om-te-recyclen-knutselen-en-hergebruiken/

Ik reken af (22,5€ kamer+ontbijt) en 2,5€ toeristenbelasting). Neem nog foto’s van de gastvrouw en Joep de hond. Miep de kat laat haar natuurlijk niet zien, eigenwijs als katten kunnen zijn😂.

‘De gastvrouw beschrijft mij de reisweg voor in Maasmechelen naar de decathlon te gaan voor mijn nieuwe soft-Shell aan te kopen en het kruinenpad in Maaseik eens te doen. Dat is een mooie wandeling boven de boomtoppen.

Wil haar gevoelens niet kwetsen en als ze me uitwuift,fiets ik de richting die ze me aangaf.Als ze uit het zicht is, fiets ik echter richting knooppunt 41,om zo naar knooppunt 51 te geraken, waar de route officieel eindigt in de gids.

Dus wil eigenlijk weten of je via knooppunt 51 toch in Meers geraakt,dat was echter niet duidelijk in de gids. En ook op streetview had ik pegman eens gaan laten verkennen,maar je zat vast beneden. Natuurlijk mijn fout was dat 51 iets verder lag en je via een lus toch op de brug geraakt (grr).

Aha,ik ben op de brug en even verder kan ik naar beneden en ben terug op route, ik sla wel eerst even naar rechts af, want zie een amfibievoertuig van het leger.

De film🎬” Saving private Ryan” (met Tom Hanks) flitst door mijn hoofd. WOW indrukwekkend heb ik nog nooit gezien.

Even voorbij knooppunt 51 staat er in Geneuth een gedenkteken van de dodendraad.

Het tragische verhaal van de kleine Hendrik wordt hier herdacht. Boos word ik hiervan,zal maar uw kind wezen😢.

Ik fiets langs Maasmechelen, maar ik sla vandaag alle bezoekjes op de route af,want vrees dat ik een lange rit voor de boeg heb.

Een van de icoonroutes “de maasroute” volgt eveneens de knooppunten van de grensroute.

Stop aan de neoromaanse “kapel van Mazenhoven” uit 1894. Wat een leuk kapelletje ,met mis stoelen, zo iets heb ik nog nooit gezien. De kleinste bezienswaardigheden onderweg zijn meestal de leukste.

Ik geraak aan de praat met een koppel uit de streek. En het muurtje naast de kapel is een van de maatregelen die vroeger genomen werden om de uit de oevers getreden Maasrivier buiten te houden. Ze vertelden me ook tot hoe hoog het water hier vroeger kwam.

Langs Leut met zijn Sint-Pieters kerk ,oude graven en een kunstbeeld “van kolen tot as” van kunstenaar Ludo Boonen.
Vervolgens passeer ik het kasteel van Leut (Vilain xiii).

Even verderop gaat het weeral fout ,ik mis een knooppunt en fiets 500 m verder in de hoop het tegen te komen. Aangezien ik geen knooppunten meer zie,fiets ik terug waar ik het laatst eentje gezien heb. En jahoor er staat een auto voor.
Tip: knooppunt kwijt, ga niet te ver op zoek, keer gewoon terug naar je laatst geziene knooppunt.

Het gebied hier is een prachtig voorbeeld hoe een oorspronkelijk natuurgebied kan hersteld worden. Hier werd tot in 2008 nog aan grindwinning gedaan en kijk nu eens volledig hersteld.

Verderop zie je waar wel nog aan grindwinning gedaan wordt.

In Heppeneert heb ik er al 40 km opzitten en moet energie bij tanken.Naast de kerk van Heppeneert bevindt zich het kunstwerk van de legende van de kaartridder. Daar verorber ik enkele schoenzolen en mijn zout tekort is weeral aangevuld😂.

Ben blij dat ik hier niet in het weekend toe kom, dit is namelijk een bedevaartsoord die jaarlijks tienduizenden pelgrims over de vloer krijgt. Nu zijn er maar enkele oef.

Er is hier ook een ommegang zoals in Kaprijke (Meetjesland) maar tis maar een kleintje 1,2,3 en je bent rond.

Het rivierpark Maasvallei is ongelooflijk prachtig om te zien. Wilde Konikpaarden grazen in de vallei. Had ik maar mijn verrekijker mee😕.

Voor Maaseik heb ik geen tijd. De wintervariant skip ik van de route, te lang. En wil wat tijd inwinnen vandaag.

Langs het wijndomein Aldeneyck (pinot wijngaard) mmm en de kerk.

In de “ Sjeiven dorpel” tijd voor een ijskoffie, meer een ijsje dan koffie. Maar het verfrist.

Aan knooppunt 22 aangekomen kan je kiezen voor knooppunt 1 =het veerpont President Willy Claes nemen en tevens de zomerroute. Dus de dorpjes Stevensweert/Maasbracht/Wessem en Thorn sla ik over om tijd te winnen.

Ik kies voor knooppunt 21 richting Kessenich,dan nr 20 en plots 19 nergens te bespeuren.

Hopeloos ben ik rond aan het fietsen, doe hier zeker 5 km meer dan nodig. Lappe daar gaat mijn tijdwinst.

Gelukkig kom ik een behulpzaam koppel tegen die mij helpt zoeken via hun fiets gps,terwijl we zoeken is er nog een koppel de weg kwijt. Ja hier zit er een foutje in de knooppunten (ga dit doorgeven aan de vvv) .

De vrouw heeft een elektrische fiets en knooppunt 19 ligt een hele eind verderop in de straat.

Tja zo kan je blijven zoeken. Ben dat koppel enorm dankbaar. Volle gazze nu ,want wil op een deftig uur aankomen.

Aan de dodendraad reconstructie in Molenbeersel stap ik even af ,sla een praatje met een koppel uit Heusden 😃 en zei zeggen mij dat ik niets gemist heb in Maaseik,tis vergane glorie. Het is daar doods met andere woorden. Ik zeg altijd eerst zien dan geloven😁.

Neem een kijkje in het routeboekje en de courage zakt mij in de schoenen nog minstens 20 km te gaan.

Op wilskracht door Wijffelterbroek dwars door dichte bossen. Verwacht ieder moment dat de weerwolf opduikt, dus roulez🚴🏻‍♀️.

Dan nog een lange rechte weg naar knooppunt 210. Met een waarschuwingsbord pas op eikenprocessierups . Roulez 🚴🏻‍♀️🚴🏻‍♀️🚴🏻‍♀️🥇

Krijg nog een stort bui over mij heen dus besluit in  café The bridge een kopje koffie te nemen en mij wat af te drogen.

Regenvest aan en nog een 10 tal km tot in Hamont.

Daar aangekomen sms ik even dat ik eerst nog ga eten in de frituur, dus ze moeten zich geen zorgen maken.

De vrienden op de fiets accommodatie ligt op het knooppunten netwerk dus gemakkelijk te vinden.

Ik klok af op 93,59 km maar de accommodatie maakt veel goed. Een nieuwbouw in Engelse stijl met inloopdouche en een ruime kamer met alle luxe.😍

1. Vandenbogaerde Tony:
    13 juli 2021
    Weeral een mooie maar ook best pittige tocht achter de rug. Keep up the good spirit xxx
  2. Wendy:
    14 juli 2021
    Altijd ze blij om je verhaal te lezen en je foto’s te zien. T is precies toch echt de moeite waard maar wel zwaar. Je doet dat fantastisch goed maatje!!
  3. Heidi:
    Goed bezig Sandra! Chapeau! X
  4. Sandra Priem:
  5. Devreese Rosita:
    14 juli 2021
    Ja schatteke ge zijt goe bezig, maar soms wat eigenwijs 🙄chapeau ge zijt ne krak maar je zult veel bijgeleerd hebben .Alsook mooie dingen zien grtjs Patje en de bitch
  6. Sandra Priem:
    Moi eigenwijs🧐😃
  7. Claudine:
    Lijkt me zéér vermoeiend maar mooi ! Nogal ne kadet hé jij ! Gr xxx
  8. Sandra Priem:
    Dankuwel Claudine
  9. Sabine:
    Wat een doorzetting!! Wees
    Voorzichtig vandaag met de stortvloed aan regen!!
  10. Sandra Priem:
    Zal ik doen Sabine😘
  11. Van Kerckhove Sonja:
    14 juli 2021
    Prachtige foto's, altijd plezierig om je verhaal te kunnen lezen , ziet er daar zo vredig en rustig uit ! Be safe
  12. Sandra Priem:
    Dankuwel Sonja