Fietsdag 7: Trang-Thung Yao (Bij Palian) 64km (12/02/2019)

12 februari 2019 - Thung Yao, Thailand

Iedere dag sta ik om 6h30 op. En vandaag om 7h vertrokken op een lege maag. Ontbijt werd maar geserveerd om 8h,veel te laat en ik wil de hitte voorblijven. Ik fiets een tijdje door de stad voor bij de clocktower,langs een prachtig beeld en voorbij een park.

Het verbaast mij dat er al heel wat volk onderweg is,de Thai staan ook vroeg op om zoveel mogelijk te doen voor het te warm wordt.

Na ongeveer 3 km ben ik op de expressweg. Die ik al enige malen gevolgd heb tijdens mijn trip. Ben er nog maar op en in mijn linkerhoek zie ik een bakkertje.

Heb nog niet ontbeten en besluit een kijkje te nemen. Ze verkopen voornamelijk verjaardags en-bruidstaarten. Maar hebben koffie en American cookies.

Njam ik ben precies cookiemonster uit Sesamstraat ,de koekjes worden naar binnengeschrokt,ben precies uitgehongerd. Het is de buitenlucht die me zo een honger bezorgd.

Even later passeer ik wel een heel merkwaardig hotel,The love boat,🛳prachtig!

Zoals in België wordt hier het huisvuil ook s’morgens opgehaald,een groene vuilniswagen die de overwegend blauwe tonnen leegmaken. Ik zwaai enthousiast naar hun en steek mijn duim op. Ze zwaaien terug en vinden het amusant.

ha,ha even verder een man met een sidecar en zijn hondje die zonder problemen balanceert op het wagentje.

Naast de expressweg loopt een fietspad ,maar dat ligt er slecht bij,maar als je een lekke band wil ga je gang.

Na ongeveer 7,5 km fietsen zie ik plots een grote kartonnen doos en ander afval op de weg liggen. Ik denk zo,wat een gevaarlijke situatie. Moest het een mens of dier zijn die daar in nood ligt zou het nog waard zijn om je leven te riskeren.

En Jahoor even later hoor ik piepende remmen,mijn hart slaat tilt en begin sneller te fietsen,want wil niet in de brokken delen. Boem 💣💣💣een kettingbotsing.

Tja typisch Thais ,ipv af te remmen als je een hindernis ziet,geven ze nog gas bij😕,even terug nog een dode hond zien liggen door dat onverantwoord rijgedrag.

Na ongeveer 1/3 van de route gefietst te hebben moet ik een u-turn nemen om op een nieuwe maar rustigere rijweg te komen.

Ik heb een hekel aan U-Turns,je moet van links soms 3 tot 4 wegvakken insorteren terwijl het verkeer gevaarlijk snel is. Dus meestal stap ik af met de fiets naast mij,veiliger.

De weg vervolgt richting Palian en de Sai Runga Waterfall. Net voor de afslag naar de waterval zijn er werken en nog even verder ook. Aan de werken stap ik altijd van de fiets,veel te gevaarlijk,Thai hebben ook geen geduld of hoffelijkheid (soms)... ken nog zo iemand🤪.

De ”Sai Rung Waterfall” is een omweg van 5,6 km heen en terug met een flink klimmetje, No way ,wil mijn krachten sparen. Er zijn nog veel fietsdagen.

De route vandaag is prachtig,terug adelaar,koereigers en andere mooie vogels gezien. Tevens is het overwegend bewolkt ,dus aangenaam fietsweer.

Op ongeveer 60 km,zie ik achter hoge begroeing nog net een groep mannen en allemaal vogels in kooitjes.

Tiens,daar wil ik het fijne van weten,parkeer de fiets aan het veldje. En blijf op een afstand naar het gebeuren kijken.

Het zijn uitsluitend mannen die deze hobby beoefenen,er wordt geroepen,de vogels tsjilpen door elkaar,geen flauw benul hoe ze weten welke vogel er de winnaar is. Plezant om eens mee te maken,is zoals de vinkenzetting in België. De mannen wenken mij dichter en zijn vereerd dat een Farang interesse toont.

Nu nog 3 km fietsen tot aan het “Cupido Hotel”,een enorm hotel met comfortabele kamers (950 Thb,superior room). De plooikunst van de Thai verbaast me telkens deze keer 2 honden gevormd uit 2 handdoeken op het bed.

De routine van elke dag: inchecken,uitpakken,mijn kleren wassen,douchen,de kamer gaan betalen.

Ik heb honger (niets nieuws😜) . Besluit de grote markt te bezoeken ,schuin tegenover het hotel. Na wat rondkuieren zie ik een kraampje met verse ananas in een zakje,dit stilt alvast de honger (20 Thb).

Om een maaltijd te vinden zal het hier toch niet zijn,verse ingrediënten maar je moet het zelf klaarmaken.

Dus kuier ik verder en zie aan de T-splitsing rechtsaf aan de overkant,een oud mevrouwtje die    op een gasvuurtje staat te koken.

Ik ga er naar toe en wijs noedels,eieren,mie en tofu aan. In een hete pan worden alle ingrediënten gebakken en het vrouwtje voegt er nog wat groenten aan toe (50Thb).

Na een gevulde maag, even verder op je rechterkant zie ik een 7/11 en koop mijn ontbijt voor morgen (weeral pas ontbijt vanaf 8h mogelijk).

Op de terugweg zie ik mannen een truck met 6-pack plastiek waterflesjes uitladen. Ze gooien de 6-packs naar elkaar zo de winkel binnen. Jahoor deze Farang wil dat ook eens proberen.De dorpelingen komen niet bij van het lachen😂

Tijd voor een douche en een middagdutje. Na het dutje is het tijd voor koffie met taart beneden in het hotel.

Terwijl ik geniet zie ik een Thaise vrouw op de sofa liggen haar hand op haar slaap en vlak aan een ventilator.

Die vrouw heeft migraine en in Aonang had ik extra Thaise migrainepillen gekocht,omdat ik al verscheidene dagen zware hoofdpijn had en dacht dat ik een tekort aan Sumatriptan ging hebben.

Dus geef ik de Thaise medicijnen aan de juffrouw en hoop dat het helpt.

Aangezien we in het Cupid hotel zijn,kijk ik vanavond naar “Notting Hill“ met Hugh Grant en Julia Roberts een perfecte afsluiter voor alweer een mooie fietsdag🎬.

1. Van Kerckhove Sonja:
    12 februari 2019
    Mooi geschreven sandra !!
  2. Sandra Priem:
    Dankuwel ,doe mijn best
  3. Petra:
    12 februari 2019
    Ik geniet elke dag van je verslag .... dank je om jouw ervaringen te delen ! Vele herinneringen, vooral de foto's : zo herkenbaar ! De films die je bekijkt : top ! De hotels .... de handddoeken-sierkunst .... TOP !
  4. Claudine:
    12 februari 2019
    Je ziet toch mooie dingen hè Sandra. Dankjewel voor de mooie verslagen en foto's.
  5. Goeie wandeling vandaag! Groetjes!:
    13 februari 2019
    Hey Sandra, we kijken elke dag uit naar jouw fantastische reiservaringen. Geniet er verder van, wees voorzichtig en verzorg je! Groetjes, K & M
  6. Rosita:
    13 februari 2019
    Ja Sandra ge gaat schrijfster moeten worden inplaats van buschauffeur 😉ja weer een mooie dag achter de boeg , nogmaals eens onnozel gedaan maar mooie dingen gezien 😘
  7. Vandenbogaerde Tony:
    13 februari 2019
    Weeral een mooie dag beleefd lees ik. Elke dag weer een nieuw spannend avontuur daar op of naast de weg. We genieten er hier telkens van en blij te horen dat je het goed stelt.......wel nog terugkomen hoor hehehehe :D
  8. Sandra Priem:
    14 februari 2019
    Petra als ik weer kom heb ik veel te vertellen ook tegen mijn andere maatjes👍🏻