Extra Fietsdag: rondje Penang (74 km) (23/02/2019)

24 februari 2019 - George Town, Maleisië

Aangezien ik de tijd heb,wil ik dit tochtje wel ondernemen,alhoewel er 3 flinke klimmen inzitten,maar hè heb onlangs de hoogste top van Langkawi beklommen.

Eerst naar het ”Bayviewhotel“ fietsen ongeveer 2 km, langs veel omwegen,aangezien er veel eenrichtingsverkeer is,dezelfde fout maken ze hier zoals in Gent😕

Wil eerst nog geld afhalen,maar de supermarkt met de ATM juist om de hoek is nog steeds niet open,dus ik hoop dat ik met 40 Ringit toekom tijdens de tocht.

Om de stad uit te komen worden je zenuwen goed op de proef gesteld. Je wordt rechts,links ingehaald,proberen invoegen om rechts af te slaan is een ware nachtmerrie,meestal wacht ik tot het verkeerslicht op rood springt. Terwijl je ook nog moet opletten op oneffenheden in het wegdek,diepe bermen en scherven op de weg van voorgaande verkeersongevallen (hier ruimen ze dat netjes op), zo moest ik een coup de frein geven voor glasscherven die bezaaid waren over het wegdek.

Op 7 km van de stad ligt de “Kek Lok Si Temple”,de grootste boeddhistische tempel van Maleisië. Aan de voet van de tempel ,in de zijstraatjes is het een drukte van jewelste.De fiets zet ik op slot onderaan de tempel ,de fietspomp en kmteller haal ik eraf.

Zie pijlen staan naar rechts,zo zie ik niet dat er links de lift is om naar boven te gaan en zo tijd te sparen,ach ja een wandeling kan geen kwaad.

Eerst langs de schildpaddenvijver,waar er toch wel heel veel padjes op een hoop zitten,veel te veel ,geboortecontrole is hier dringend van toepassing. Aan de voet van de tempel vinden katten asiel bij de monniken en de toeristenkraampjes. Aan een van de boeddhisten vraag ik hoe ik naar het immense standbeeld van Kuan Yin. Ik ga terug naar beneden en koop daar een ticket van 16 Ringit heen en terug,met tussenstations waar je kan afstappen en een tempel moet doorkruisen voor naar de volgende lift te gaan. Deze tempel is werkelijk prachtig maar ga er nogal gehaast doorheen omdat er nog veel km‘s gefietst moet afleggen.

Terug op weg,ik zie een Chinese begraafplaats die is vrij eentonig,allemaal dezelfde steen,enkel de versiering in het midden van de zerk is anders.

Op 4 km van de tempel is de eerste klim 16% gedurende 1,5 km. Hier is het kleinste verzet op de fiets van toepassing, Ik trek mij naar boven ,het zweet breekt mij uit en niet enkel van de inspanning,links is geen uitwijk mogelijkheid en rechts zoeven ze mij voorbij,heel wat lastiger met veel verkeer dan geen. In een scherpe bocht kan ik even op adem komen,hoor plots geristsel,jawel terug een monitor Lizard 😍,een kleintje van 50 cm. Het leuke aan klimmen is dat je mag dalen,maar ik controleer mijn snelheid en hou het op 20 km,want vertrouw dit niet  met al dat verkeer.

Zie ik het goed of niet maar op een middenberm zie ik een Monitorlizard van 1 meter,helaas is het beestje al dood. In Maleisië remmen er maar weinig voor dieren,zo zag ik eens een puppy oversteken en er kwam net een grote jeep af,gelukkig voor de puppy was het chassis hoog genoeg. O wee moest hij het doodgereden hebben,ik rij onmiddellijk achter de dierenbeul aan grr.

Op 1/3 van de afgelegde tocht volgt terug een klim van 3km met een stijging van 10%. Allez 2 van de 3 achter de rug dat ging vlotjes. En je kan de zee al zien.

Het verkeer blijft redelijk druk,maar op 40 km van het startpunt volgt de laatste klim van 6 km met een stijging van 7% wordt het rustiger. Dat heb je bij stijgingen,meestal daalt het verkeer op die routes. De benen willen goed mee,maar het hoofd is helaas oververhit,bijna op de top is er een restaurantje. Daar bestel ik water neem een Sumatriptan+pilletje voor de maag. Koel volledig af voor ik vertrek maar het mag niet baten heb een zonneslag. Tijdens het afdalen moet ik tot 3 x toe overgeven. Als een zombie daal ik af naar beneden,gelukkig is er weinig verkeer. En ik verlies mijn humeur niet,onder andere omdat de afdaling spectaculair is en je een mooi stuwmeer passeert.

Op 2/3 van het startpunt passeer je de “Butterfly farm” en dat schijnt de moeite te zijn,helaas is de toegang 60 Ringit en heb dat niet op zak.

Daarna fietsen langs een kustweg waar de resorts liggen voor een strandvakantie,ook het hardrock café passeer je. Daar zie ik plots een eekhoornsoort op de elektrische kabels hoog boven mijn hoofd lopen. Van mijn fiets spring ik en als een ware paparazzi zit ik achter het diertje aan,maar o wee wat een acrobaat is dat zeg. Blijkt dat ik de “ Black Giant Squirrel” gespot heb,gaaf zeg. Een goede website om te zien welke dieren je gespot hebt is de volgende “https://www.ecologyasia.com/verts/mammals/black-giant_squirrel.htm”.

Ondanks dat ik me mottig voel,geniet ik toch van mijn tochtje. Op 7 km van het einde schat ik de afstand van de afslag in het boekje verkeerd in en verdwaal maar weer eens. Gelukkig ligt het hotel aan een herkenningspunt die iedere local kent namelijk “Komptar”. Aan een eettentje vraag ik aanwijzingen en compleet uitgeput kom ik toe aan het hotel. Maar zou dit tochtje zo weer doen.

Douche,pilletje tegen de hoofdpijn en ik val als een blok in slaap.

Slaapwel lieve volgers 😘😘😘

1. Rosita:
    24 februari 2019
    Rosita
  2. Rosita:
    24 februari 2019
    Ja amai een zware dag had , met veel klimmertjes en in die hitte!!!!Maar toch veel gezien 👍slaap lekker x
  3. Van Kerckhove Sonja:
    25 februari 2019