Dag 3:Weekje fietsen in Oost en West-Vlaanderen (Roeselare-De Panne) 66 km

21 augustus 2022 - De Panne, België

Met tegenzin verlaten we dit leuke hotel. En de mooie stad Roeselare ,hier wil ik zeker nog eens op weekend komen, cinema dichtbij etc. Terug on route, zoals iedere stad zijn ze hier ook alles aan het volbouwen met appartementen. Langs een fietsbrug over een bassin en vervolgens het stadspark verlaten we de stad. Zonder mijn weten ben ik enkele inches gepasseerd langs een Kringwinkel (balen🙄). Langs een kanaaltje met eigen fietsbedding zien we een vervaarlijk uitziende muurschildering, hopelijk komt het niet tot leven, anders veranderen we in "Remco" onze nieuwe wielertrots,lol.

Dan verder langs de Diksmuidse steenweg, minder plezant maar het duurt niet lang gelukkig. Terug langs open weidse landschappen. De themaroute "Duitse Hinterland" loopt hier ook. We fietsen langs de gemeente Hooglede. Langs pijpajuin velden (whats in a name,hi,hi),maisvelden en enorme serres. We steken de N36 over en even verder komen we aan de pittoreske "Wullepitmolen" in het gehucht Zarren, de mooiste die we al gezien hebben.

Wullepitmolen te Zarren

Wie wil kan aan knp 99 even afwijken richting knp.47 om de  Couchezmolen te bezichtigen, de hoogste molen van België (meer info:https://www.openmonumenten.be/monumenten/couchezmolen). Na al dit moois  fietsen we verder langs stille wegeltjes in open landschap. Aan knp 9 kruisen we een Romeinse heirweg (eerste verharde wegen) met dank aan mijn voorouders de Romeinen😎,te herkennen aan kinderkopkes. Aan een loods nemen we een snack, niet de meest idyllische plek, maar soit we zijn op vakantie zou zelf willen picknicken aan een beerput 😂. We passeren spruitenvelden en de Sparhoeve een boomkwekerij ,het is duidelijk dat we in de westhoek zijn, deze gewassen hebben we nog niet tegengekomen in het Meetjesland. Langs knp9/18 zien we een toeristisch rood bordje "Vive Le Velo" (meer info https://vivelevelo.be/fietsroutes/ ). En zien in de verte de imposante " Ijzertoren" ,aha Diksmuide is niet veraf meer. Onderweg passeren we een preibedrijf "Saneskinshil hoeve" ,een van de deelnemende hoeves van het Plattelandspad (meer info: http://diksmuide2013.lcp.be/download.ashx?id=1327 ). Achter een sportterrein zien we de Sint-Niklaaskerk van Diksmuide opdoemen. We volgen de drukke N369 ,via knp 1 tot op de grote markt van Diksmuide.

We vleien ons neer op het terras van Brasserie Nikolaas recht tegenover het Toerisme kantoor. Het streekbiertje Omer gaat vlot binnen.

Tony met een Omerke

Jammer dat we nog een heel eind moeten fietsen,de stad Diksmuide nodigt uit voor een langer verblijf  https://www.bezoekdiksmuide.be/ . We fietsen de stad uit langs de drukke ijzerlaan. Over de rivier de ijzer dienen wij naar rechts te gaan, maar links licht "de Ijzertoren" en besluiten eens tot daar te fietsen.

Indrukwekkend, maar zie liever dieren onderweg😼

Zeker een bezoek waard https://www.museumaandeijzer.be/nl/home/ . En na het zien van de entertainende serie "Het verhaal van Vlaanderen" in 2023 met "Tom Waes" weten we nu beter de geschiedenis achter de Ijzertoren. Langs de ijzerdijk fietsen we verder met zicht op leuke bootjes tot we aan "de dodengang" komen https://www.bezoekdiksmuide.be/dodengang uniek omdat het de enige bewaarde loopgravenstelsel is uit WO1. Dus hier komen we zeker nog eens terug voor een lang weekend. We vervolgen onze weg langs rustige wegels en 2 x nog de N35 en een spoorweg oversteken. Aan knp 18 zien we de "Oude zeedijkmolen" ,een houten korenwindmolen uit 1745,heel pittoresk. Aan "Café de Passant" (knp18-knp73) proeft Tony het blond biertje Bijoux, met hoge gisting en ik een coupe aardbeien wat anders,lol.

Een ijsje😁

Daarna volgen we de spoorweg tot in Veurne.

To be continued ...

Info knp.: 32/2/17/67/90/30 (Hooglede)/11/21/26/56/16/99/15/9/18/59/1 (Diksmuide)                                                                                                                                                                  75/74/82/88/4/3/53/61/28/18/73/60/69/75/68/9 (Veurne)                                                                                                                                                                                                  84/1/50 (Centrum van de Panne)