Fietstraject 6: LF zuiderzeeroute van Emmeloord naar Elburg = 58,61 km (restaurant Elburg inclusief)

17 augustus 2023 - Elburg, Nederland

Zalig geslapen, heel rustig en beneden wacht ons een prachtig ontbijt. De gastvrouw heeft een goed gevoel voor humor, zie foto van de groente, hilarisch.

ontbijtje vrienden op de fietstja ... lol

Na een fotosessie met de gastvrouw, terug op weg en plots stopt Annick aan de enorme grote kringwinkel van Emmeloord. Hey Sandra moet je je passie eens niet uitoefenen. Zo gezegd zo gedaan ,even binnenwippen en een kaartspel van 999 games op de kop kunnen tikken.

Walhalla

Nu terug fietsen naar knooppunt nr 20 waar de Unesco werelderfgoed site van "Schokland" zich bevindt.

schokland Unesco werelderfgoed

We fietsen eigenlijk langs de haven van Oud-Emmeloord waar zich de voormalige woning van de lichtwachter en het gebouwtje van de voormalige misthoorn zich bevinden. Deze zijn nu beschermd als rijksmonument.

schoklandschoklandschokland

Het museum is echter niet open en we verkennen dan maar de sloep die buiten staat. Misschien een ideetje voor de Bou 8 in Boekhoute (BE),lol

aan het museum schokland

Het is hier prachtig, we kunnen hier gerust langer vertoeven, maar helaas 50 km voor de boeg. Weldra fietsen we  langs het water Ramsdiep. Waar we zicht hebben op Ramspolkering een constructie waar Nederlanders in uitblinken... namelijk innovatieve werken in de strijd tegen het water. In dit geval een opblaasbare dam.

grote Nederlandse waterstructuurinfo over dit enorme bouwwerk

Eens de brug over komen we aan op Kampereiland en stoppen we nog eens aan een Rustpunt vooraleer we onze weg verder zetten door het prachtige agrarische landschap.

Rustpunt.nlmet vergezichten, love it

In Kampen nuttigen we een snack op een terrasje. Een eeuwenoud Leuk Hanzestadje. https://visitkampen.nl/

over de rivier "Ijssel"Kampen terrasje

Hier enkele sfeerfoto's van "de Nieuwe Toren" , "t' kleinste huisje" en "de Broederpoort" . Er is natuurlijk nog veel meer te zien.

Kampen "De nieuwe Toren"t'kleinste huisje van KampenDe Broederpoort

Maar ik ga hier vlugger terug staan, dan dat ik gehoopt had,later meer hierover😂 Weldra fietsen we terug in landbouwgebied waar we deze bijzondere palen regelmatig zien in het landschap, deze dienen namelijk om de bedreigde huiszwaluw te beschermen. Zoals je weet is isoleren de norm,ten nadele van vele diersoorten natuurlijk die vroeger hun toevlucht hadden in oude boerderijen en schuren. Dus is een mooi alternatief niet zo pittoresk, maar tja tijden veranderen...

Modern zwaluwnesten oord

We komen aan de lange Nieuwendijkbrug past in het kader van een nieuw aangelegd natuurgebied zie link https://www.staatsbosbeheer.nl/uit-in-de-natuur/locaties/ijsselmonding/reevediep

Nieuwendijkbrug

Daar gaan we echter niet over en volgen het knooppunt 26 tot we aan het Drontermeer uitkomen daar volgen we de oever tot in Elburg, nog even stoppen aan de zomerdijk voor de obligate foto (oorkonde).

obligate foto voor de Oorkonde te bemachtigen

Mooie laatste kilometers langs dijken en we eindigen de dag met 55,25 km ... maar... zie verderop in het verhaal.

Langs dijken naar Elburg fietsenElburg in zicht

Aangekomen bij vrienden op de fiets, ben net klaar met douchen tot Annick in paniek zegt dat ze haar rugzakje waarschijnlijk laten staan heeft in Kampen. En jawel na een telefoontje naar de bistro in Kampen, blijkt het rugzakje nog aanwezig .Aangezien ik goedgemanierd ben (ben jonger dan mijn compagnon), stel ik voor er om te fietsen. Maar dan wel met Annick haar elektrische fiets. Op turbo aan 25 km/uur eindigt de teller op 90 km. Mijn pijp is uit, amen. Toch nog vlug de fiets op en naar een restaurant t'Boothuis in Elburg ,waar we genieten van een lekkere maaltijd en dan dodo zzzzz.